Welke waterplantjes moet ik in mijn vijver van 700 liter doen om te voorkomen dat het water groen wordt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Goede zuurstofplanten zijn hoornblad, krabbenscheer, puntkroos ( geen eendenkroos) naaldkruid , waterpest en vederkruid.
Slechte soorten zijn waterranonkel, cabomba, waterviolier, drijfplanten en alle aquarium planten.
Vul je de vijver met kraanwater, dan zal altijd het water enige tijd groen worden, is volkomen normaal!!
Bij voldoende zuurstofplanten gaat later ( na half mei) dat groene water weer over.
Doe je er goudvissen in, dan blijft het groen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
Drijfplanten ( waterlelies ) zijn wel nuttig, houden het overtollige licht tegen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een misverstand dat te veel zonlicht schadelijk zou zijn.
het is ook nog eens een vijvertje van 700 l.
Dus heel erg klein. Ongeveer 1.5 m2
je zou dan wel een dwergwaterlelie kunnen nemen, of een watergentiaan of drijvend fonteinkruid.
Maar hoe meer zon hoe beter.
Z512099
9 jaar geleden
Zag over het hoofd dat vijver klein is, Watergentiaan of Dwergwaterlelie is dus beter.
Je hebt ongelijk dat hoe meer zon beter is.
Een belangrijke maatregel tegen groen water ( zweefalgen ) is licht beperken.
Ook het water voedselarm houden : zo weinig mogelijk vissen, zeer matig voederen en vooral veel echte waterplanten, Krabbenscheer is hier heel geschikt voor, maar valt ook groot uit voor 700 liter...
Heb nog een bron : http://www.vijverinsite.nl/zweefalgen.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is helaas heel veel verkeerde informatie over vijvers.
En al helemaal over draadalgen en zweef algen.
Zweefalgen ontstaan ( tijdelijk) door nieuw leidingwater en te veel aan fosfaten en nitraat
Ik ben waterplantenkweker en alle kweekvijvers op de kwekerij liggen de hele dag in de volle zon.
Alle water is glashelder.
Zeker alle vissen verzieken het water, behalve de goudvoorn( veel minder) en de goudelritz..( helemaal niet)
krabbenscheer zal in voedselarm water aanzienlijk kleiner blijven.

Andere antwoorden (2)

Wel even uitleggen waarom geen goudvissen die eten de planten meestal op
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en goudvissen woelen de bodem om. En goudvissen poepen heel veel, dus je moet een goed filtersysteem hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ene in een vijfer van deze afmeting inhoud vissen?
Goudelrits zou kunnen maar erg voorzichtig met andere vissen want al snel teveel en weet niet hoe diep je vijfer is maar als het minder dan een meter is diepste punt dan geen vissen erin want die gaan dood met een beetje winter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn sterk vervuilende vissen en bijna niet vervuilende vissen.
Een beginneling op vijvergebied zal heel snel na de aanleg van een vijvertje er wat goedkope visjes in willen doen en ja goudvisjes kosten heel weinig.
Vaak zijn er ook nog aanbiedingen 10 voor 7.50 dus ja, je snapt het wel.
En dan zijn er ook nog heel veel soorten goudvisachtigen, waarvan de sarrasa het minst vervuilt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor een klein vijvertje is 70 cm diep ruim voldoende, voor grotere vijvers 80 cm.
Maar vaak wordt een luchtpompje vergeten in de winter en stikken de vissen onder het ijs door moerasgas.
Ze zeggen dan dat ze zijn dood gevroren, maar dat is dus niet zo.
planten alleen is niet genoeg voor om je vijver niet groen te laten worden moet sowieso beweging in het water komen zodat er genoeg zuurstof in kan komen. dit kan je met een vijverpomp met filter van min 700 l dan krijg je een zeer heldere vijver