Welke planten kan ik jaren buiten laten staan in een pot?

Elk jaar opnieuw ga ik in het voorjaar planten halen bij het tuincentrum. Ik zet die planten dan in mijn potten en geef ze het hele seizoen water. Maar na de zomer is het vaak snel afgelopen voor die planten. Zijn er ook planten die ik jaren lang gewoon buiten kan laten staan in bloempotten, zonder er al te veel naar om te kijken, en die in het voorjaar weer gewoon 'opleven'? Er hoeft voor mij niet perse een bloem in te komen (is wel leuk als het toch zo is), maar het gaat me vooral om het gemak: zonder al te veel poespas elk jaar groen in de bloembakken.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
3.3K
Amadea
8 jaar geleden
Een zijden exemplaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hihi...zelfs die zal -door weer en wind- verwelken...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je schrijft dat je elk jaar naar het tuincentrum gaat. Ik zou aan deze mensen jouw vraag voorleggen! Zij hebben verstand van de soorten planten. Vraag naar vaste planten, die komen elk jaar weer terug. Ik denk dat zij jou het beste kunnen adviseren!

Antwoorden (2)

de eenjarigen die je in het tuincentrum koopt bloeien veel en lang, in mooie kleuren. Maar als de vorst komt gaan ze dood, en het jaar erop begin je opnieuw. Je kan ook vaste planten of heestertjes in je bakken zetten, maar kies dan wel soorten die goed winterhard zijn. In een pot kan de vorst ook van de zijkant komen, dus de wortels bevriezen makkelijker. Denk aan bijvoorbeeld hosta's die doen het in een pot goed, en gaan jaren mee. Verder rotstuinplantjes zoals aubrieta, campanula arabis enzo blijven lekker klein en kunnen goed tegen droogte. Wat het gemakkelijkste is weet ik niet. je moet in de zomer zowel eenjarigen als vaste planten genoeg water geven, en als de vaste planten in het najaar ondergronds gaan heb je net als nu ook lege pottten waar je niks aan hoeft te doen. Als je in de winter ook iets wilt hebben in de pot kan je bijvoorbeeld conifeertjes kiezen of wintergroene vaste planten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aangezien ik geen tuin heb staan al mijn planten in potten en bakken op mijn terras. Ik ben niet goed in namen maar de lavendel, stokroos en kamille komen ieder jaar weer tot leven. Ook de winterviolen houden het tamelijk goed uit. Verder komen de narcissen en blauwe druifjes steeds terug.
8 jaar geleden
zondag
8 jaar geleden
Kan niet. Mijn terras ligt in de volle zon. Bovendien ga ik niet zomaar planten in het bos opgraven.