Brengen mieren ziektes over?

Ik dacht zelf van niet, maar een buurvrouw van mij reageert nogal panisch op mieren(met veel bestrijdingsmiddelen). Ze zegt dat ze bacterien meedragen en dat als mieren op je eten hebben gezeten, je het weg moet gooien. Als ik google, krijg ik inderdaad veel bactieren-mieren-hits, maar die zij veelal commercieel. Weet iemand het genuanceerde antwoord? Alvast weer dank.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
7.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk heeft je buurvrouw eerder veel mieren in huis gehad. Dat is echt geen pretje. Op vakantie heb ik meegemaakt dat in ons appartement na een korte afwezigheid een gebruikt glas op tafel opeens zwart zag van de mieren en in een afgesloten plastic zakje met koekjes ook vele mieren zaten. Dan reageer je toch even anders als je een dag later een spoor van mieren boven het aanrecht ziet. De spuitbus tegen mieren heb ik toen toch ook echt wel gebruikt. Nu weet ik dat je gelijk de eerste mieren die je ziet weg moet halen. Als je dat niet doet volgen er al snel een heleboel meer.

Antwoorden (2)

Dat is mogelijk, maar het gebeurt in Nederland vermoedelijk niet vaak. Mieren kunnen via hun urine en ontlasting ziektekiemen verspreiden, waardoor voedselvergiftiging kan ontstaan. In Nederland wordt de overdracht van ziektes via mieren niet centraal onderzocht en geregistreerd. Daardoor is niet precies bekend hoe vaak ziekteverschijnselen kunnen worden gerelateerd aan mieren.

(Tuin)mieren zijn op zich onschadelijk en alleen bij grote aantallen hinderlijk, zeker als ze bij ons voedsel komen. In de natuur doen ze dienst als opruimers, omdat ze kleine insecten eten.

De faraomier komt oorspronkelijk uit de tropen. In Nederland kan deze mier alleen in verwarmde gebouwen overleven (in de buurt van de verwarming, oven of schoorsteen). Faraomieren bezorgen last als zij op zoek gaan naar voedsel. Het zijn alleseters, al hebben zij een voorkeur voor vlees en vleesproducten.

Tuinmieren leven vooral buiten, faraomieren vooral binnen. Grote hoeveelheden faraomieren veroorzaken overlast omdat voedsel wordt aangetast.
Amadea
8 jaar geleden
Alles wat kruipt, loopt en vliegt, kan iets schadelijks met zich mee brengen.
Maar bij een vlieg is die kans wel 1000 x groter.
En ook daar worden we zeer zelden ziek van.
De bestrijdings middelen die de buurvrouw gebruikt, zijn hier het grote gevaar, niet alleen voor haar zelf, maar ook, voor vogels kinderen en huisdieren.
Dus is deze panische angst van de buurvrouw ongegrond en vormt ze zelf een gevaar voor de omgeving.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Precies!
+