Waarom hebben sommige radijsjes van de zelfde soort een andere kleur?

Ik heb zelf radijsjes in de tuin staan, de meeste zijn rood maar sommige zijn een beetje paars. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Als het "knolletje" tijdens de groei boven de grond uit komt, zal de kleur naar paars neigen. Dus onder invloed van licht tijdens de groei.
8 jaar geleden
De kleurstof is anthocyaan en deze is erg gevoelig voor kleine verschillen in zuurgraad.
De kleurverschillen komen pH verschillen in de grond.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het antwoord van jc54 is ook goed, onder invloed van licht verandert de stofwisseling van het knolletje waardoor de pH verandert in het radijsje.