Hoe lieveheersbeestjes laten overwinteren in huis?

In de winter komen de lieveheersbeestjes in ons huis overwinteren. Geen probleem voor ons maar wanneer we het huis verwarmen voelen zij deze warmte ook en ontwaken ze, kruipen ze verder het huis in en sterven.

Heeft iemand een idee om ervoor te zorgen dat ze hun winterslaap rustig door komen en pas in het voorjaar de weg terug naar buiten vinden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Antwoorden (1)

Zie je ze in huis, vlak voor de winter, vang ze dan en breng ze naar een schuurtje of zo, waar geen verwarming is.
Kan ook onder veel blad in de tuin, composthoop, stapel stenen, takkenwal enz.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Doe ik ook, ook in het voorjaar als ze de verkeerde kant op lopen. Maar dit voelt aan als 'dwijlen met de kraan open' (kennen jullie deze uitdrukking in nederland?). Je zet er 20 buiten en de volgende dag zitter er terug 30, en doe je dit in het voorjaar is het vaak te laat voor een aantal van hen. grtjs
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vergeet niet dat ook in de vrije natuur heel veel van deze diertjes het voorjaar niet levend halen.
Het is op zich al heel bijzonder dat je zoveel van deze diertjes in huis krijgt, dus voel je niet schuldig als er ook dode zijn, dat is heel normaal.