als een jonge ekster uit nest valt, kan die dan overleven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
7.5K

Het beste antwoord

Het hangt ervan af of het mogelijk is de ekster weer terug in het nest te zetten. Bij vogels is dat geen enkel probleem, ook na aanraking door mensen worden ze door de ouders weer geaccepteerd.
Als dat niet mogelijk is, dan hangt het af van de leeftijd van het jong, en of hij gewond is geraakt door de val uit het nest.
Verder heeft het beestje veel betere overlevingskansen als hij naar een vogelopvang wordt gebracht, waar men kennis heeft over de juiste wijze van grootbrengen.

Al met al hangt dus veel van de omstandigheden af, maar kansloos is de jonge vogel zeer zeker niet.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik las op internet dat de ouders t jong gewoon op de grond voeren als het uit het nest is gevallen.
Rieneke1
8 jaar geleden
In de praktijk doen ze dat soms wel, en soms ook niet.
Hangt oa van de leeftijd van het jong af. Het allerbeste is het beestje weer in het nest te plaatsen als het mogelijk is.
Ik heb het nu natuurlijk wel over een jong wat daadwerkelijk uit het nest is gevallen, niet over een jong wat nog niet vliegvlug is maar al wel zelfstandig het nest heeft verlaten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meeste eksters bouwen hun nest zodanig dat het voor mensen onbereikbaar is. Terugzetten van jongen die voortijdig uit het nest zijn gevallen is daarom vrijwel nooit mogelijk.
Rieneke1
8 jaar geleden
Als ze de keus hebben nestelen ze het liefst hoog in de bomen, maar dat is lang niet altijd het geval.
tinus1969
8 jaar geleden
Veel kuikens vallen niet uit het nest, maar wordne er er door hun nestgenoten uitgeduwd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tinus, dat is een hardnekkig sprookje. Nestjongen die elkaar het nest uitwerken komt maar bij een enkele soort voor en bij eksters is daar niets van bekend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
eigenlijk zijn allebei de gegeven antwoorden even goed!

Andere antwoorden (1)

Bij vogels onderscheiden we nestblijvers en nestvlieders. Nestblijvers komen kaal en hulpeloos ter wereld, nestvlieders verlaten het nest zodra ze opgedroogd zijn en komen er nooit op terug. Eksters zijn nestblijvers. Als een jonge ekster op te jonge leeftijd uit het nest valt herkennen de ouders het niet meer als hun jong en verzorgen het daarom niet meer. Het jong zal dan niet overleven. Gaat het om een jong dat zelf het nest uithipt omdat het daar de juiste leeftijd voor heeft, dan zullen de ouders het gewoon blijven verzorgen totdat het jong voor zichzelf kan zorgen.

Rieneke heeft overigens gelijk dat een te vroeg uit het nest gevallen ekster wel kan overleven als het naar een vogelopvang wordt gebracht. Daar hebben ze vergunning om wilde vogels op te nemen en de nodige deskundigheid om het jong te verzorgen totdat het voor zichzelf kan zorgen.