mijn gietijzeren tuinset begint hier en daar te roesten, hoe behandel ik dit???

de tafel en 2 stoeltjes zijn groen geverfd, maar hoe moet ik dat roest behandelen??

8 jaar geleden
in: Tuin
6.7K
Rieneke1
8 jaar geleden
http://www.klusidee.nl/Forum/roest-verwijderen-van-gietijzer-t33016.html

Het beste antwoord

De allerbeste resultaten krijg je met Hammerite.
Licht schuurpapiertje er overheen,en verven maar.
In allerlei kleuren te koop bij de dhz zaken.
Succes.
burgos
8 jaar geleden
flyingcrow
8 jaar geleden
Dat heb ik een keer gedaan met een gietijzeren parasolvoet,
De Hammerite mengde zich met de (toevallig ook groene) verf die erop zat en hij zag er weer helemaal nieuw uit!
burgos
8 jaar geleden
Ja, is wonder spul.

Andere antwoorden (2)

Het roest moet je met een staalborstel en schuurpapier verwijderen. Dan behandel je deze plekken met een roestwerende menie en als dit goed droog is schilder de plekken dan met de groene verf over.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet bijna niemand, maar gebruik hiervoor Owatrol olie.
Gek genoeg is het geen olie, maar meer een soort primer.
Het kan zo op roestige plekken.
Gaat met roest een chemische reactie aan en vormt zo een antieroestlaag.
Hier overheen kan zo worden geschilderd.
Owatrol olie is gemaakt om ijzeren boten tegen roest te beschermen.
Ook kan owatrol olie gemengd worden met verf, waardoor er een aanzienlijk betere verf ontstaat.
Ook op kaal hout werkt het als ondergrond voor verf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik gebruik owatrol al zeker 25 jaar. Eerst op ons "jacht"en later op de maaibalk van de zitmaaier. Die is nu 16 jaar oud en nog bijna als nieuw. Owatrol is wel slecht verkrijgbaar. Er zijn zelfs schilders die er nog nooit van gehoord hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op internet voldoende te koop.
Angelina675
8 jaar geleden
Hallo Ed,
Hoe krijg ik de roest weg tussen het bloemmotief van de tuinset?
Moeilijk om met een staalborstel daar tussen te komen he!!
En vind jij het beter dan Hammerite??
Mail graag naar vultans@hotmail.com
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er bestaan ook kleine staalborsteltjes.
Bij het gebruik van Owatrol olie, hoeft alleen het loszittende roest er af, de rest kan je laten zitten.
Hogendruk reiniger zal ook goed gaan, misschien zelfs nog beter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is beter en anders dan hammerite.
Op zich is hammerite niet slecht, maar omdat owatrol olie een chemische verbinding aangaat met de roest, is er aanzienlijk minder werk nodig om alle roest er af te schuren, immers er moet juist roest op zitten!!
Nieuw ijzer laten ze met opzet juist eerst een tijdje roesten, pas dan gaat de owatrol olie er op voor een beter bescherming.