Wat is er mis met mijn fruitbomen?

In mijn tuin heb ik een appelboom, pruimenboom en een hazelaar die er dit jaar minder gezond uitzien dan voorgaande jaren.

De appelboom zit meer dan vorig jaar onder de, volgens mij de zijderups. Zie foto. Ook zit er veel zwarte bladluis. Wat kan ik hiertegen doen?

De hazelaar (de struik) zit dit jaar onder de witte spikkels, en volgens mij is dit weer een andere soort bladluis, en heeft de hele struik over alle bladeren een plakkerige filmachtige substantie. Wat is dat plakkerige op de bladeren en hoe voorkom ik dit en bladluis?

Mijn pruimenboom heeft eveneens die witte spikkels, dus waarschijnlijk witte bladluis, en ook net als de hazelaar een bijna lijmachtige film op de bladeren. Zie foto. Wat is dit allemaal en wat kan ik ertegen doen?

Elk jaar sproei ik meerdere malen in verdunde vorm natuurazijn op mijn planten en bomen, juist om o.a. bladluis tegen te gaan. Maar natuurazijn helpt dus overduidelijk niet.
Ik heb ook nog een kersenboom die nog niet zo aangetast is als mijn andere fruitbomen, maar dit zal waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten.
Ook mijn aalbessenstruiken hebben elk jaar bladluis en gekrulde en verkleurde bladeren.

Wie o wie kent de oplossing voor deze zeer vervelende problemen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
4.2K

Het beste antwoord

Het is dit jaar uitzonderlijk droog geweest.
Op sommige plaatsen was er een tekort aan neerslag van maar liefst 140 mm.
Hierdoor komen de bomen in een soort stress toestand.
Hun weerstand vermindert en ze worden vatbaar voor vooral luizen.
De witte dingetjes zijn dode luizen.
Het plakkerige spul de luizenpoep.
Je hoeft niets de doen, want de oorzaak was de droogte en die is nu over.
Ook gaan de meeste luizen gewoon dood van regenwater.
Met verdunde azijn spuiten helpt dus dan ook totaal niet.
Op tijd de water slang bij de bomen leggen+ vloeibare mest in een gieter rond de bomen gieten, kan dit soort problemen voorkomen.
En in de winter kalk strooien rondom de bomen

Toegevoegd na 2 minuten:
De zijderups is het duidelijk niet, die leeft alleen op moerbeibomen.
Mogelijk heb je de spinselmot, die maakt spinneweb achtige draadjes, vaak rondom de toppen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
ed+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah ja, je hebt helemaal gelijk. NU is het een grote natte bende, maar het voorjaar was koud maar kurkdroog. Dikke plus dus weer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar als die bijna pluisachtige witte stippen dode luizen zijn, waar zijn ze dan aan dood gegaan? Met azijn spuiten heeft geen zin zei je, dus is dit niet de reden dat ze dood zijn. Maar dus iets anders.... En iedereen heeft het over de droogte, maar waarschijnlijk is deze droogte langs mij heen gegaan, want ik weet niet beter dan dat ik al maanden verlang naar zomerachtige droge dagen, juist vanwege de overvloed aan regen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet waar je woont, maar het hele voorjaar tot aan het begin van de zomer was het record droog.
Veel delen in ons land had een tekort aan neerslag van 140 mm.
pas een week of 3 geleden is het goed gaan regenen.
Nog steeds is het op veel plaatsen wat dieper in de grond nog stof droog.
Luizen vermenigvuldigen zich zeer snel, leven heel erg kort en gaan dan weer dood.
Ze drogen dan wit op.
Als je goed kijkt, kan je dat ook zien, anders even een vergrootglas er bij.
ga eens zoeken op internet en verdiep je in de wereld van de luizen, is echt heel bijzonder.
de vrouwtjes doen behalve eten, niets anders dan de hele dag ook nieuwe luizen uitpoepen.
En al die nieuwe luizen zijn nu allemaal vrouwtjes, die binnen een paar dagen ook weer beginnen met nieuwe luizen uit te poepen enz. enz.

Andere antwoorden (2)

Een relatief koud en nat voorjaar en een al bijna even fantastische zomer betekenen helaas een heel groot risico op allerlei ziektes in je planten. Veel kruid is er niet altijd tegen gewassen ; dat zul je per soort en per ziekte op moeten (proberen) lossen, en bij sommige aandoeningen kun je weinig meer doen dan hopen dat het volgend jaar beter weer is en beter zal gaan. Je planten / bomen hebben zo te zien een goeie tik gehad van de weersomstandigheden, en daar hebben we nu eenmaal geen invloed op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
De min is niet van mijn.
Maar op het blad is duidelijk luis te zien dat is toch echt iets anders dan wat jij zegt. eddijst geeft een antwoord dat beter is.
Ik weet een natuurlijk middel tegen zwarte luis.
Je plukt flink wat brandnetels (met handschoenen uiteraard) en doet deze in een emmer. Overgiet dit met heet water en doe er een deksel op. Laat dit een week staan. Je neemt van dit mengsel 1 deel en verdund dit met 7 delen water. Je spuit de boom hiermee in. Het kan zijn dat je dit een paar keer moet herhalen.

Probleem van parasieten e.d. op bomen is dat de weerstand niet goed is. Vrijwel alle planten krijgen meer weerstand door voeding. Dit kun je toedienen i.d.v.v. mest en water.
Ook de juiste snoeitechnieken zijn hierbij nodig. Kijk eens of er snoeicursussen worden aangeboden in je omgeving.

Ik weet niet waar je woont, maar veel tuinen zijn ongeschikt voor het houden van fruitbomen. Simpelweg omdat het vaak te droog is. Het is niet voor niets dat het meeste fruit daar gekweekt wordt waar de rivieren talrijk zijn. Denk maar aan de Betuwe.

Fruit wil nogal eens het ene jaar veel oogst geven en het jaar erop minder. Het is een hele kunst om elk jaar even veel fruit van je boom te krijgen.

Heel veel succes!