Waarom verkopen de supermarkten in het voorjaar allerlei groentezaden maar nooit het zaad voor peultjes?

Mijn ervaring van toen ik nog een tuin had is dat peultjes makkelijk te kweken waren en in de winkel zijn ze altijd duur. Maar in het voorjaar zie ik nou nooit eens het zaad van die peultjes in het zadenassortiment van de supermarkten. Waarom niet?

Toegevoegd na 3 uur:
Het gaat er mij niet om dat ik niet weet waar ik dat zaad moet kopen. Er zijn hier tuincentra genoeg en ook iedere week een plantenmarkt. Maar het gemak dient de mens en als ik naar de supermarkt ga wil ik ook graag meteen zaden meenemen zonder dat ik daar weer apart voor op uit moet. (ben slecht ter been).

8 jaar geleden
in: Tuin
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb ze volgens mij wel gewoon gezien hoor.
Pisum sativum var. saccharatum moet je hebben, ook gewoon te bestellen via Internet.
Cryofiel
8 jaar geleden
Pisum lijkt op het Italiaanse piselli, dus dat zal wel erwt betekenen.
Sativum betekent volgens mijn gekweekt, maar dat weet ik niet zeker.
Saccharatum klinkt als saccharine, ofwel: gezoet. Pisum sativum var. saccharatum is dus een gekweekte zoete erwt.
nounka
8 jaar geleden
gewoon via aveve winkels te krijgen, liggen zo veel soorten ertjes dat ik niet kan geloven dat de gewone peulen er niet bij zouden zijn.
zondag
8 jaar geleden
Wat zijn aveve winkels? Ik zocht dat peultjeszaad in de Aldi, Lidl en Dirk maar ze hadden het niet. Wel van veel andere bonensoorten.
Cryofiel
8 jaar geleden
http://www.aveve.nl/ In Nederland zijn Aveve-winkels in Staphorst, Hurwenen, Sibculo, Gelselaar, Heerenveen en Den Haag.

Het beste antwoord

Omdat supermarkten maar ene zeer beperkt aanbod van bloem- en moestuinzaden hebben, en in de regel alleen de meest populaire soorten. Blijkbaar hoort het peultje daar nog niet bij.

Tuincentra en kwekerijen echter verkopen het wel degelijk, en ook via Internet is meer zaad te bestellen dan waarvan je wist dat het überhaupt bestond. Erg leuk om tussen te snuffelen.

Maar de supermarkt, ja, dat houdt toch vaak wel op met radijsjes, courgette, tomaten, zonnebloemen, wortels en sla. Het is voor hen tenslotte maar een neven-product.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Peultjes zal je niet zo snel bij de hobbykweker thuis aantreffen, omdat ze toch vrij veel plaats en zorg nodig hebben. Meestal bij de beroepstuinders of mensen met een "grotere" hobbytuin. Zij halen hun zaden doorgaans bij de zadenspecialist/zadenhandel zoals Welkoop (de vroegere boerenbond).
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Veel plaats en zorg? Als kind kweekte ik peultjes. Juist omdat die zo enorm weinig plaats nodig hadden, en nauwelijks zorg. Ze groeiden altijd vanzelf, hoefde je niets voor te doen. Een stuk vertikaal neergezet kippengaas of iets vergelijkbaars van zo'n anderhalve meter hoog was voldoende. In het voorjaar de erwtjes met de vingertop in de grond drukken, in het begin af en toe water geven, paar maanden wachten, en oogsten maar.
zondag
8 jaar geleden
Peultjes hebben weinig zorg en weinig plaats nodig. Er komen ook weinig nare beestjes in. Een ideale plant.