boomwortel den doorzagen of gelijk maar helemaal kappen?

Een dikke wortel duwt tegels omhoog. Dik = ongeveer 25 cm. Afstand tot boomstam ongeveer 50 cm. Boom zelf is een volgroeid exemplaar.
Moet de hele boom eruit of kan ik volstaan met het doorzagen van de wortel?
NB Gemeentelijke of andere bepalingen zijn niet van toepassing.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
2.9K

Het beste antwoord

Ik zou de wortel doorzagen.

Wanneer dit de enige hinder is die je van de boom hebt, zou ik de wortel doorzagen en verwijderen. Let op, zorg dat je eerst de tegels en grond voldoende verwijdert (zand of grond is slecht voor je zaag). Daarbij ga ik er wel van uit dat jouw den nog meer dikke wortels heeft, zodat hij niet bij de eerste flinke storm om valt. Doorgaans kan een volgroeide boom er goed tegen als je 1 van de wortels eraf zaagt. Smeer op de wond van de boom dendrosan of iets dergelijks, dan gaat hij niet snel rotten.
Het enige geval waarbij ik wel zou twijfelen om de wortel door te zagen is wanneer je boom erg scheef staat (dus niet mooi rechtop). Maar doorgaans staan dennen goed recht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een den heeft doorgaans twee soorten wortels.
Een soort gaat direct omlaag naar het grondwater. (penwortels)
De anderen zijn oppervlakkig om de boom overeind te houdenen voedsel/ water op te nemen.
Aan de kant van de meest voorkomende wind, meestal zuid-west, zitten enkele erg dikke wortels.
Zou je die doorzagen, dan is de kans groot, dat de boom een keertje omwaait.
Aangezien je tegels omhoog komen, heb je mogelijk te maken met dat soort wortels
Sommige soorten bomen kunnen best wel wat van die wortels missen zonder om te waaien, maar bij de meeste bomen kan dat zeker gebeuren.
Ik zou zeggen, de boom er maar uit, krijg je ook weer lekker licht/ zon in je tuin.
Ook de grondsoort is van belang.
Bij zandgrond zijn de penwortels meestal erg dik.
Bij klei grond kunnen ze soms zelfs geheel ontbreken.