Kun je allergisch zijn voor lampenpoetser gras?

Als ik er in de buurt ben gaat mijn neus lopen en moet ik soms niezen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
5.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan zeker, laat je eens testen op allergieën.

Antwoorden (2)

Het kan dat iemand allergieën is voor bepaalde grassen. De lichamelijke verschijnselen die je dan hebt zoals niezen en loopneus noemen wehooikoorts.

Hooikoorts is een allergische reactie van je lichaam op pollen. Deze pollen zijn het stuifmeel van grassen, bloemen, planten en bomen die in bloei staan. De pollen zweven door de lucht en adem je in. Als het afweermechanisme van je lichaam in de war is, dan kan het reageren op deze pollen. In je lichaam ontstaat vervolgens een allergische reactie. Hierbij komt de stof histamine vrij. Histamine zorgt voor de kenmerkende klachten bij hooikoorts.
Wanneer de klachten erger zijn dan alleen een loopneus en af en toe niezen dan kun je overwegen om naar de huisarts te gaan.
8 jaar geleden
Allergie tegen lampenpoetsersgras is niet onmogelijk maar niet waarschijnlijk.
Er worden in de litteratuur geen onderzoeken gemeld en er is ook geen commerciele test beschikbaar voor zover mij bekend.
Mogelijk is het kruisreactiviteit met een andere allergie maar als je verder niet bekend met allergische problemen is het zeer onwaarschijnlijk.
Als je in de teelt van lampenpoetsersgras hebt gewerkt dan is een onderzoek naar allergie wel aan te raden.