Wat zijn deze bolletjes op de stam van mijn Salix?

De Salix is binnen een week doodgegaan. Op de stam zitten deze bolletjes. Het lijken wel versteende lieveheersbeestjes. Wat is het?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lijken schildluizen, krab er eens een af dan zie je of het klopt.

Het beste antwoord

Het zijn dopluizen, die dopluizen komen vooral voor op planten/ struiken die langdurig te droog staan of in zeer slechte grond.
Pas bij langdurige droogte, wordt de weerstand van de plant minder en krijgt de plant allerlei aantastingen, vaak schimmels of luizen/ dopluizen.
Vooral struiken tegen gevels, zoals vuurdoorn, krijgen nog al een dopluizen door de droogte.
Het ging dus al heel slecht met je wilgje en pas later kwamen daardoor de dopluizen.
Dus niet andersom!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De beestjes zien er uit als dopluizen en die kunnen een plant inderdaad dood laten gaan. Overigens is je Salix, dus een wilg, misschien wel te redden als hij nog niet te veel is uitgedroogd: Knip er een stuk van af en poot dat in vochtige aarde. Als het echt een wilg is, kan hij wellicht een comeback maken. Een stukje wilgentak dat je in de grond prikt (gewoon in de tuin) slaat vaak aan mits de grond niet te droog is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan ik die dopluizen eraf peuteren/snijden? Ik zie een mooie tak, maar ook die heeft luizen.