Hoe bouw ik een druivenstruik?

Als op de fote te zien heb ik nu 1 stam met 4 ranken. Ik wil eigenlijk 1 horizontale fank naar links en naar rechts kan ik op de lengte die ik wil de rank af snoeien en volgend jaar de zij scheuten verticaal omhog laten groeien of is dit nog te vroeg ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Je laat 2 hoofd ranken naar links en rechts groeien, de rest kun je weg snoeien.
Het wil nog wel eens gebeuren dat de uiteinden van de jonge ranken in de winter afvriezen, je moet de eerste scheut die het dichtst bij het afgevroren deel zit weer hoofdrank maken.

Als de ranken een paar winters overleeft hebben gaat het vaak wel goed, maar als ze erg onbeschut staan wil het na een paar jaar ook nog gebeuren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wanneer je aan alle uitlopers 4 ogen (knoppen) laat zitten zal je druif goed groeien en zich ook niet te dicht vertakken. Dit is een snoeimethode die zowel in Frankrijk als Italie en Griekenland veel wordt gebruikt. je krijgt hiermee een goed evenwicht tussen groei van de plant en opbrengst aan druiven.
Dus je snoeit alles terug tot op het 4e oog vanaf de laatste vertakking. Trouwens nog wel even mee wachten, een druif kun je het beste snoeien tussen Kerstmis en eind januari.