Is er als je schalen van rauwe eieren op de composthoop gooit kans op salmonella in je groenten?

Vooral met rauwkost,die wij veel eten.Ik las dit ergens.

8 jaar geleden
in: Tuin
4.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gaat wat ver, maar er is zelfs regelgeving voor:
http://www.biobudget.nl/tip/zaaien-in-een-ei/ Vergelijk het eens met plekken waar kippen los lopen:
Als er één op de composthoop poept? Moet je het compost dan weggooien ofzo?
flyingcrow
8 jaar geleden
Jack,je hebt gelijk dat is logisch wat je schrijft!

Het beste antwoord

Ja, die kans bestaat. De salmonella bacterie kan in grond overleven en dus via besmette eischalen in je composthoop terecht komen, en vandaar op groente die je kweekt op met die compost verrijkte grond. Groot is die kans niet: nog geen half procent van de Nederlandse eieren is met salmonella besmet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
flyingcrow
8 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Voor zover ik het begrepen heb kunnen eierschalen afkomstig van hard gekookte eieren wél zo op de composthoop, omdat door de verhitting de Salmonellabacterie gedood is. Eierschalen van rauwe eieren even in een bak met heet water leggen of even goed onder de hete kraan afspoelen en daarna op de composthoop is in ieder geval verstandiger dan ze er zo ineens 'onbehandeld' bij te gooien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
flyingcrow
8 jaar geleden
Bedankt.