Hoe heet dit lipbloemig (paars) plantje?

Het bloeit nu, begin oktober

Toegevoegd na 23 uur:
het is 17 cm hoog. De plantenstengel rechts op de eerste foto is van een andere plant.

Toegevoegd na 23 uur:
Het blad is harig

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Dit is de lobelia siphilitica. Een eenjarig plantje, dat dikwijls aangewaaid komt en zich dan in de tuin uitzaait.
Schitterende bloemkleur. Ik verzamel ze in het voorjaar en zet ze dan bij elkaar. Schijnen ook in het wit en in mengvorm voor te komen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Volgens http://www.appeltern.nl/nl/plantenencyclopedie/lobelia_siphilitica_-_virginische_lobelia/ bloeit die in juli en augustus. Is dan wel heel uitzonderlijk dat deze in oktober nog bloeit (en trouwens ook dat ik nu nog in zomerkleren op het balkon zittend aan het zonnebaden ben!).

Andere antwoorden (1)

Als ik jouw criteria invoer op http://www.wildebloemen.info/pages%20overig/wat%20bloeit%20er%20in%20maand.php?maand=10&bloemvorm=lip&bloemkleur=paars dan blijven er slechts twee opties over:
- Gewone brunel, of
- Paarse dovenetel
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Brunel is een echte zomerbloeier, dus zal het de paarse dovenetel zijn.
Eigenlijk bloeit hij bijna het hele jaar door, alleen bij droogte stop de groei en bloei.
Nu na al die regen, begint hij weer te bloeien en kan dat de hele winter door doen. +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kan geen + geven, het werkt niet, sorry.