Kan ik sedum plaatsen zonder casettes op een golfplaat dak (schuurtje)?

Ik zou graag sedum willen plaatsen op mijn schuurtje, maar heb geen interesse (kosten) om van die casettes te kopen. Volgens een tuincentrum moet het kunnen, maar ik ben toch te terughoudend om meteen het sedum en de materialen te gaan bestellen.

Het schuurtje heeft golfplaten dak met een kleine helling (daar maak ik me geen zorgen over). Het gaat over 6 m2.

Mijn idee is om het als volgt op te bouwen (van beneden naar boven):
- Bovenop de golfplaten (dus geen afwatering of sedum met natte voetjes) betongaas die ik aan de bovenkant met haakjes aan de golfplaten vastmaak (zodat hij niet naar beneden glijdt)
- Voileregaas
- Worteldoek
- Laagje substraat
- Sedummat

Gaat dit werken?

Ik overweeg ook om het betongaas weg te laten en het voileregaas te spannen... scheelt ook weer 100 Euro, maar moet nog kijken of dat gaat werken.

Bedankt voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
5K

Antwoorden (2)

Sedum groeit behoorlijk goed op allerlei ondergrond. waar het vooral op aan komt is dat de helling van het dak gering is (een paar centimeter per meter is prima). Leg wat scherp steengruis vermengd met zand en potaarde op je dak (hoeft niet veel te wezen) en alle kans dat je sedum het al prima gaat doen. Ik neem aan dat je golfplaten wel van metaal zijn? Dan kan ook ruim rondom je plantjes wat gruis erop strooien goed zijn, het metaal vlak naast je plantjes kan anders in de zon zo heet worden (en het geleidt de warmte goed) dat je plantjes er last van krijgen. Strooi je gruis dan wordt dat wel heet, maar het geleidt veel minder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het feit van cassette's is nodig voor afwatering, worteldoek is niet echt geschikt daar het constant in het vocht ligt en dan snel wegrot ( schimmel vorming ), maak je dak ruw en zorg dat het sedum zich kan vast zetten ( klei/veengrond is een optie) bedek wel het hele dak(je) met sedum ( staat mooier ) bereken het gewicht wat je golfplaten dak kan hebben en pas daar je ideeën op aan. anders maak je kans dat je dak ineen stort.