Kan ik een uitgekomen eikel poten in een plantenbak?

We hebben een tijd terug in een bos eikels gevonden en meegenomen naar huis.

Tot mijn verbazing zag ik gister dat een van de eikels is uitgekomen. Zie foto.

Nu is mijn vraag of ik deze eikel kan poten in een plantenbak met potgrond van l25xb25xh30, en zoja, hoe diep moet de eikel dan en moet ik het dan buiten zetten ?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
2.8K

Antwoorden (2)

Een eikel is natuurlijk een zaadje van een boom.
Dat zaadje ligt normaal gesproken de hele winter op de grond tussen de afgevallen bladeren.
Als het voorjaar wordt en de temperatuur is al een tijdje boven de 10 graden, gaat het zaadje uitlopen.
In de loop van het voorjaar komt er een klein boompje uit en later in de zomer groeit en nog een stukje boven op.
Maar bij jouw binnen is het voor het zaadje al ver boven de 10 graden, dus zomer.
Je eikje wil nu alleen maar groeien, maar binnen is het veel te donker en geen direct zonlicht.
Het jonge plantje gaat daarom ' rekken' naar het licht
Het plantje nu buiten zetten vlak voor de winter begint, betekent dat de temperatuur van binnen ineens terug gaat en alleen maar lager zou worden, dus wordt het voor je eikje ineens herfst en direct er op winter.
Nu is het buiten ongewoon zacht voor de tijd van het jaar, dus ja, misschien gaat het wel, maar meestal dus niet.
Laat je de eik binnen staan, dan zal hij nog meer gaan ' rekken' en bij een tekort aan daglicht lengte en direct zonlicht, zal hij dood gaan.
Wil je hem toch buiten planten, dan moet de eikel een pink lengte diep in de grond geplant worden

Toegevoegd na 4 minuten:
Het verschijnsel van nu al binnen uit gaan lopen heeft te maken met een bijzonder systeem van veel soorten zaden
Een heel klein deel van het zaad, loopt extra vroeg uit ( voor de winter)
Het allergrootste deel van het zaad, loopt uit als het tijd is, dus in de loop van het voorjaar.
En een heel klein deel loopt alsnog heel laat uit.in de herfst
En er zijn zelfs zaden die alsnog jaren later uit gaan lopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja je kan een eikel in een plantenbak poten. Het wordt natuurlijk geen grote eikenboom want hij kan niet diep wortelen en heeft ook niet genoeg plaats en aarde. Maar je krijgt wel een klein boompje. Je moet de eikel een centimeter of 2 onder de aarde stoppen.

In de herfst van 2013 heb ik een eikel opgeraapt van de straat en in een bloembak gestopt daar ik geen tuin heb. Hij kwam uit en nu heb ik een "boompje" met zijtakken en al dat nu ca. 40 cm hoog is. Het zal wel nooit een grote boom worden in een bloembak maar het is toch leuk.