waarom stinken mijn bonen?

Toegevoegd na 15 uur:
Mijn benen plant stinkt. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je kan ze wassen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of ze zijn bedorven. Je zegt niet waarnaar ze ruiken. En of je ze voor of na koken ruikt

Antwoorden (2)

Ze kunnen verrot zijn, door regen of vochtig weer.

Het is trouwens goed om te weten dat ontkiemende zaden stinken. Want dan zijn bacteriën en schimmels actief. Maar de vraag gaat kennelijk over reeds gegroeide planten.
Amadea
7 jaar geleden
He je de plantjes zelf opgekweekt uit bonen die je liet ontkiemen? Dan kan het goed zijn dat er een beschimmelde boon tussen zat. Bij bijv. mungbonen is er niets aan de hand als ze tegen elkaar aan liggen en er enkele beschimmelde tussen zaten. De meesten ontkiemen dan gewoon tot goede taugeetjes. Bij sperziebonen is dit anders....een schimmelende boon kan dan een andere boon aansteken als ze tegen elkaar aanliggen. Hier een goede site met uitstekende tips als je bonen wilt laten ontkiemen https://sjeftuintips.wordpress.com/2013/09/05/35-meer-tips-over-bonen-kiemen/

Toegevoegd na 3 minuten:
Heb je de bonenplant zo gekocht, dan zou ik ermee terug gaan. Ze horen niet te stinken en waarschijnlijk zat er een beschimmelde boon tussen in de basis, die de andere aangestoken heeft..
amc