Mogen mijn buren scherpe haaientandjes aan de schutting bevestigen, zonder mijn toestemming?

Mijn buren haten katten, afijn.
Zij hebben op onze gezamenlijke schutting aan hun kant hele scherpe gevaarlijke haaientanden bevestigd.
Dit is gebeurd voordat ik er woonde.
We hebben beiden koophuizen en het is een gedeelde schutting.

Ik ergerde me er al een tijdje aan omdat ik het gevaarlijk vind en dieronvriendelijk, los van het feit dat het gewoon spuuglelijk is.
Nu is mijn kat met haar pootje aan zijn schutting blijven hangen, tijdens een vlucht poging van een buurkat.
Met als gevolg een grote wond en een dierenarts rekening.

Ik wil dat de haaientanden worden verwijderd.
Ook sta ik geen enkele vorm van dieronvriendelijke wering toe.
De buurman was net niet thuis, dus we gaan het later nog een keer proberen.

Om een lang verhaal kort te maken;
Mag mijn buurman op onze gezamenlijke schutting zoiets bevestigen, zonder mijn toestemming?

alvast bedankt!

Toegevoegd na 37 minuten:
Mag de buurman op onze gezamelijke schutting dit dieronvriendelijke voorwerp houden, als ik dit niet goedkeur

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
16.6K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Als ze er al zaten voordat je er kwam wonen, dan mag dat zonder jouw toestemming.
Een vriendelijk gesprek met begrip voor beide kanten los vaak meer op dan "Mag niet !" roepen.
Erna55
8 jaar geleden
Je vraagt of ze zonder je toestemming iets mogen bevestigen.
Een wonderlijke vraag omdat je ook zegt dat het er al zat voordat je daar kwam wonen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien heeft deze buurman deze anit-klim beveiligingl samen met de vorige ex-bewoner aangebracht omdat zij last van het inbrekersgilde hadden.
Vragensteller schrijft dat de anti-klim beveiliging al aanwezig was voordat hij er zelf ging wonen.Het is moeilijk toestemming vragen aan iemand die er nog niet woont.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vorige bewoner was een goede kennis van mij.
Zij hadden geen huisdieren en hier dus ook geen problemen mee. Erna55, laat ik de vraag dan anders stellen mogen buren dieronvriendelijke voorwerpen op een schutting houden, als de mede eigenaar van de schutting hier een probleem mee heeft
Ivana
8 jaar geleden
In tuinen zit het vol met dieronvriendelijke zaken. Ook planten met doornen, giftige planten, schuin-openstaande ramen, watertonnen enz. Zorg dat jouw kat de tuin niet uitkan, dan blijft hij overal voor gespaard.
Onze buren hebben glasscherven op de tuinpoort. Ik geef ze groot gelijk. Of de kat, of de inbreker......
Ivana
8 jaar geleden
Ik vind trouwens de afwerking bij je buren strak en netjes. De erboven gespannen draad is al een beschermende factor. Ik zou willen dat alle schuttingen er zo bij stonden!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kans dat jouw kat zich een tweede keer bezeerd aan de schutting lijkt me klein.
Hij heeft z'n lesje wel geleerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pepper199, ik begrijp je probleem wel. En iets wat jij nu spuuglelijk vindt, zul je niet snel mooi gaan vinden. Er zit niet veel anders op dan te proberen je er niet aan te ergeren en te zorgen dat jouw kat niet meer op díe schutting klimt.
Is er een mogelijkheid om bovenaan (een paar cm onder de scherpe puntjes een lange bak aan te brengen en die te beplanten. Ik zie wel eens dat iemand een lange regengoot in de lengte als een lange bloemenbak aan de schutting bevestigt. Net onder de irritante punten.
Als de plantjes in de bak in bloei staan zie je die puntjes niet. Neem overhangende plantjes, dan zie je de regengoot ook niet. Praat er met de buren over waarom je dit zo doet.
Een goede verstandhouding met de buren is goud waard.
http://www.bakkertuin.nl/verticale-tuin-met-dakgoten-diy/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De tweede website moest Tuingeluk zijn.
http://www.tuingeluk.nl/studenten_tuin/inspiratie_diy/
Z512099
8 jaar geleden
Uw toestemming is niet nodig want de afwering was er al voor u er woonde.
Toch deze bedenking: vermijd van te gaan roepen ( hoofdletters ! ) tegen de andere gebruikers en uw buren... een goede verstandhouding met de buren is veel belangrijker dan deze kattenzaak, ik zie het nuttige ervan in: prima bescherming tegen dieven... en zoals reeds gezegd uw kat kan zich evengoed kwetsen aan een doornstruik.
Nog eens : blijf hierover praten met de buur tot er een goede oplossing komt : bijv. het stukje scherpe-tanden- muur waar uw kat overheen springt afdekken met iets zodat het niet kan kwetsen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Zij blijft in principe altijd in onze eigen tuin. "
Dan kan ie ook niet blijven haken aan de schuttingkant van de buren.. Wees blij dat de buurman geen stuk rioolbuis laat "slingeren"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed advies pepper199 ;)
Maar voor jou informatie, niet iedereen is katten knuffelaar en een beetje rekening houden met je medemens zal ook jou leven doen opbloeien.
Stel dat je buurman de zelfde houding had als jou "Ik wil dat de haaientanden worden verwijderd." Maar dan 'Ik wil dat je die kat weg doet.'
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pepper199, het is maar een advies, maar laat de puntjes voor wat zijn. Als je je er erg druk om gaat maken, verdwijnen deze er niet mee, wel worden die tijdens slapeloze nachten steeds groter. Vraag eventueel de buren welke plantjes zij mooi vinden, voor het geval deze boven de schutting uit groeien. Klimplantjes of klein klimroosje tegen rasterwerk op de foto links, lijkt mij ook wel mooi worden. Stroop en azijn weet je wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jackd, zij blijft ook altijd in onze eigen tuin, zoals ik al zij. zoals ik ookal gezegd heb vind ik dat mijn kat op mijn schutting moet kunnen klimmen zonder verwond te raken. Z512099, spreken in hoofdletters is een reacties op de overdreven hoofdletters van paulus811 Deze kattenzaak vind ik belangrijker dan een goede verstandhouding met Deze buren.
Deze kattenzaak kost mij ook geld dmv de dierenarts en een gewond huisdier.
Wellicht is voor sommige een huisdier niet belangrijk, maar voor mij wel
Ivana
8 jaar geleden
Als je dieren los buiten laat lopen, kunnen ze overal een ongeluk krijgen. Dan is de dierenarts-rekening echt voor jou. Er kwam hier ooit een jonge Siamees thuis met een gebroken poot. Volgens buurtbewoners had hij klem gezeten tussen het scharnier van een tuinpoort verderop. Ik ben daar echt geen verhaal gaan halen. IK had hem namelijk zelf de tuin in laten gaan!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pepper199, gek maar waar, het werkt twee kanten op. Als jij een goede verstandhouding met de buren hebt, grote kans dat zij jouw kat ook aardig gaan vinden. Echt waar, zo werkt dat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat jou huisdier voor jou belangrijk is en dat je er goed voor zorgt siert je pepper199. Ja echt!
Als je kat in jou tuin en aan jou kant van de schutting blijft (niet overheen gaat) kun je die zorg ook leveren. Suggesties van JoanDArc zijn ook goede in deze.
En ja ik weet het, de wereld is hard, maar een huisdier (en zeker die van een ander) is voor velen een hinder. Het is niet anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana, zij kunnen een ongeluk krijgen, tuurlijk.
Echter zijn er nu ''kattenwapens'' bevestigd aan Mijn schutting. Een kat mag wel verwond worden om te zorgen dat zij ergens niet meer terug komen. Mag je dan ook kinderen express verwonden zodat zij niet meer terugkomen? Kinderen lopen bijvoorbeeld soms op jou gebied, dan mag je stekels of gebroken glas op de grondstrooien zodat zij zichzelf verwonden en niet meer terug komen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet jouw schutting, jullie schutting en aan de kant van de buren waar deze (bijna) alles mee mogen doen we ze willen. Daarnaast zaten ze erop bij aankoop van het huis. Katten zijn geen mensen,
en ja, onder bepaalde voorwaarden mag je mensen weren met stekels e.d.
Stekels die heel wat gevaarlijker zijn dan de puntjes op de schutting.
Rieneke1
8 jaar geleden
Pepper ik begrijp jouw zorg. Bevestig schuin gaas aan de binnenkant van jouw schutting, en zet de rest van je tuin ook af. Een ongeluk zit in een klein hoekje, dat heb je al gezien. Stel je kat niet alleen veilig voor deze tanden, maar ook voor aanrijdingen, verdwalen en mishandelingen.
ItisILeClerc
8 jaar geleden
uit niets blijkt dat jouw buren katten haten
wel blijkt dat ze niet gediend zijn van de overlast die jouw kat veroorzaakt

Antwoorden (4)

Dat mag, alleen zou het in overleg wel wat netjes van hem zijn geweest. Het hoeft niet persoonlijk voor uw kat / poes bedoeld te zijn. Gezamenlijk een schutting plaatsen is daarna ieder voor zich wat je er tegen / op plaats en je eigen kant verft. Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de buurman eenzijdig deze scherpe haaientanden heeft geplaatst en hij laat ze zitten als jij zegt dat je ze weg wil hebben dan denk ik dat je ze zelf mag verwijderen. Je mag de haaientanden niet weg gooien, want ze zijn tenslotte van de buren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of deze anti-klim eenzijdig is aangebracht is niet bekend. Zomaar iets verwijderen van een mandelige schutting? Nooit doen, overal af blijven van wat niet aan de eigen kant zit.
Als ze er al zaten voordat jij het huis kocht, dan heb jij bij koop geaccepteerd dat ze er al zaten.
Je moet nog lang naast deze buur wonen, dus lijkt het me verstandig om een betere oplossing te zoeken dan het zonder zijn toestemming te verwijderen.
Span katten net horizontaal langs de bovenrand van je schutting zodat je kat er niet op kan komen.
Dan is je kat veilig en je buurman blij.
Verwijder je ze zonder zijn toestemming, dan loop je niet alleen kans dat het contact met je buur voor goed verstoord is, maar ook dat hij aangifte zal doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad in overleg, en mocht er geen medewerking zijn (wat ik verwacht gezien de tanden, raster en nog een staaldraad ook) zou ik koppig een schuttingplank halen en 1 deel horizontaal verhogen zodat je de lelijke tanden en staaldraad niet ziet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals er al het antwoord is gegeven, het was aanwezig toen je het hebt gekocht dit is één zaak en ten 2de het kan ook helpen tegen inbraak. Dus niet alleen tegen dieren!