Hoe heet dat "spuug" wat je soms op planten ziet?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Antwoorden (5)

Het is schuim dat wordt afgescheiden door de schuimcicade. De schuimcicade wordt trouwens ook 'spuugbeestje' genoemd, en zijn schuim mag je ook gerust 'spuug' noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heet schuimcicade Philaenus spumarius (Cercopidae); ook schuimbeestje, koekoeksspog of schuimbeestje genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat noemden we altijd spuugbeestjes. Het is de slijmlaag die kleine insektjes (zal zo even zoeken welke) om zich heen maken ter bescherming, en ze zien er inderdaad uit als een klodder spuug. Maar als je goed kijkt (e nde spuug weghaalt) zie je een heel klein groen beestje zitten,.

De officiële naam is schuimcicade. Als je de juiste plug0-ins hebt, hier een leuk filmpje over het onderhavige diertje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Colletje....de goede antwoorden zijn al gegeven,ik voeg nog een andere optie toe...
Als mij man niest,dan schiet dat ook zo de planten in dus dat spuug op mijn planten is 9 van de 10 keer *snot*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, arme plantjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als jij niest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik? Dan vliegt het door het open raam naar buiten!
Nog een aanvulling op de al gegeven antwoorden. Het beestje is de beste springer ter wereld. met z'n 6 mm lengte springt ie 70 cm hoog. Vergelijkbaar met 210 meter voor een mens.