wat is de meest gekweekte plant in nederland?

Sinds afgelopen jaar ben ik verschillende soorten plantjes aan het kweken. Nu vroeg ik mij af wat de meest gekweekte soort plant is van Nederland van de afgelopen jaren.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
2.5K
Amadea
7 jaar geleden
Bedoel je sierplanten, ten behoeve van groente of fruit, of ten behoeve van drugs?
jc54
7 jaar geleden
Of planten ten behoeve van veevoer.....

Het beste antwoord

Het is altijd een kwestie van vraag en aanbod. Aangezien wij heel veel planten exporteren zullen de meeste kwekerijen dan ook die planten kweken waar vooral in onze exportlanden veel vraag naar is.
In de meeste landen is de orchidee het meeste favoriet. Niet alleen in ons land, maar ook in Duitsland, België, Polen, Frankrijk en Zweden staat de orchidee op de eerste plaats. Ons land heeft veel kwekerijen waarvan de meesten wel gespecialiseerd zijn in het kweken van een bepaalde soort plant of bloem. Denk aan rozenkwekerijen of siergrassen-, vetplanten-,lelies-, bonsai-, vijverplanten- , boomkwekerijen enz.
We hebben in ons land dan ook veel orchideeënkwekerijen omdat die plant veel gevraagd is en nog steeds verder ontwikkeld wordt.
Er zijn dan ook vele soorten van gekweekt. Ik weet het niet zeker, maar denk toch dat daarom de orchidee het meest gekweekt wordt.
amc
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn geen harde cijfers , maar ik denk dat gras wel aangemerkt kan worden als meest gekweekte plant(jes), als ik zo de weilanden bekijk.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben begonnen met tellen in de tuin, maar heel snel opgehouden..
amc
7 jaar geleden
Denk je écht dat een weiland uit alleen maar gekweekte plantjes gras bestaat? Je hoeft maar een paar plantjes te hebben en de wind doet de rest om het zaad te verspreiden en voilà...je hebt na verloop van tijd een veld als je er niets aan doet. De kwekerij doet niets anders dan verschillende soorten gras te ontwikkelen. Een weiland bestaat meestal uit één soort gras. Een siergazon is dan weer een andere soort en een sportveld is weer een ander speciaal soort gras. Je koop ook geen plantje gras, maar los zaad of uitgezaaid op een rol...een grasmat. Alleen de siergrassen worden als losse plant verkocht.
Ik heb deze vraag eerder aan mij voorbij laten gaan (het eerder gegeven antwoord vond ik wel erg grappig) , erover nagedacht en kom nu toch tot de conclusie dat er maar één de meest gekweekte is .natuurlijk. namelijk ook de meest geëxporteerde en dat al sinds vele jaren .

De tulp.

De hele wereld kent ons door een paar dingen: windmolens , klompen , kaas en tulpen !!
[ oké Johan Cruyff en voetbal ook :-) ]

(N.B. Zelfs in Kenia bijvoorbeeld worden tulpen gekweekt om te exporteren...)