Al mijn kikkervisjes zijn ineens verdwenen, hoe komt dat?

ik heb ieder jaar heel veel kikkerdril in de vijver. Mooi, want ze eten de alg op, die op dit moment sneller groeit dan de waterplanten.
Maar, nu kijk ik gisteren in de vijver, zijn alle kikkervisjes verdwenen...
vorige week had ik er nog een paar duizend.

Andere jaren heb ik dit nooit meegemaakt.
Heeft het regenachtige weer van afgelopen weekend er iets mee te maken? Mijn buurman zegt roofdieren (geelgerande waterkever, libellelarven, reiger) maar die eten toch geen duizenden tegelijk, zodat er echt geeneen overblijft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
11.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het hem was, ik weet het wel bijna zeker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn geelgerande waterkevert is weereens ontsnapt. Heeft iemand hem toevallig gezien? @pokemon: Wat erg, zeg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de andere vijver heb ik die kevers wel gezien, in deze vijver nog nooit. maar volgens mijn buurman kunnen ze vliegen. waarom ze dan ineens op een dag naar de eerste vijver vliegen, deze volledig leegeten, en meteen daarna weer terugvliegen naar de andere vijver, dat snap ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De GGWT is idd een zeer gulzig dier,met bizarre gewoontes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je had vorige week nog een paar duizend kikkervissjes? Dat is best veel voor een gewoon tuin vijvertje. Maar goed dat er dan geelgerande watertorren zijn om die aantallen te verminderen anders verhongeren ze allemaal denk ik.
Overigens: heb je ze geteld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@roepiroepi.
Ja en nee geteld. Ik haal er ieder jaar een klein klontje uit, om thuis in een bak op te zien groeien. Zo leuk! dat klontje zijn er dan ongeveer 100. Die heb ik wel geteld. Nu had ik 3 klonten ter grootte van zeker 10 keer dat ene klein klontje, dus waren het er zeker 3000.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3000 dus?

Antwoorden (6)

waarschijnlijk opgegeten door hongerige anderen die in je tuin leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jawel, dat gebeurt ieder jaar. Daarom zijn er ook zoveel kikkervisjes. Maar andere jaren bleven er nog genoeg over, en verdwenen ze niet in 3 dagen tijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi allemaal, ik heb nieuwe kikkervisjes erin gedaan (15 stuks) en die zijn wel blijven leven denk dus dat het niet door rovers gekomen is, maar echt door het plotselinge koude weer.
Ik denk dat ze zich verstopt hebben dat is het in mijn vijver in ieder geval.
Als ik met een stokje wat onder de planten roer, komen er heel veel tevoorschijn.

Groene kikker-visjes houden zich schuil tussen dichte plantengroei.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ze kunnen ook opgevreten zijn door hun natuurlijke vijanden.
Vijanden van de kikker
Een kikker moet goed uitkijken, want overal zijn er vijanden. Als kikkervisje zijn grote natuurlijke vijanden, vissen, salamanders, libellenlarven, roofkevers en watertorren. Allemaal eten ze kikkervisjes. Als hij volwassen is, zijn natuurlijke vijanden, reigers, ooievaars en snoeken.
http://www.nelis.info/dieren_hengelsport/subpages/vijver.php?subaction=showfull&id=1128370782&archive=1174602021&start_from=&ucat=5&
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
roeren en over de bodem woelen heb ik al geprobeerd. maar eerst zag je ze ook met kluitjes vol tegen de zijkant hangen, en in het ondiepe liggen zonnebaden
Bijna alle kikkervisjes verdwijnen in de voedselketen.
Nog geen 10 van de duizend worden een volwassen kikker.
De laatste jaren worden erg veel kikkervisjes opgegeten door de als maar verder toenemende kleine watersalamander populatie!
Verders eten vissen ze ook erg graag en zelfs merels met een nest met jongen, vissen je vijver leeg en brengen al de kikkervisjes naar hun hongerige jongen. Waterkevers en larven eten ook wel kikkervisjes maar in kleine getale.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee moppie een andere foto, even met mijn webcam gemaakt en mijn baard was gegroeid en hup, daar was de foto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
viel mij ook al meteen op, je foto. Overigens denk ik dat je gelijk hebt, het aantal salamanders is dit jaar beduidend hoger dan andere jaren iIk heb gespikkelde, gestreepte en egale (buik wel andere kleur dan rug)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien je een stuk of 5 salamanders in je vijver ziet, reken dan maar dat je er zeker wel 25 tot 30 hebt, die hebben de hele winter niet gegeten, erg koud gehad en die hebben nu een honger!
Zie je zwarte ronde spikkels op de oranje, gele buik, dan is het , het mannetje, is de buik bijna egaal van kleur, of met kleine spikkeltjes, dan is het een vrouwtje.
De mannetjes krijgen in de paartijd, ook nog een zwarte gegolfde staart met rood, wil en blauw er in!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel, weer wat geleerd. Als ik zorg dat mijn schaduw niet op het water valt, en ik kijk een paar minuten, dan zie ik wel 10 - 15 salamanders. Dus ik denk dat er zeker 50 zitten. ik zie trouwens altijd hun rug, zelden hun buik. Tenzij ik ze optil, maar dat vinden ze niet leuk. vraagje: waarom zie ik nooit salamandereitjes? heb gelezen dat ze die diep in het water leggen ipv zoals kikkerdril bovenaan, maar ik vind ze nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kleine watersalamander gaat binnenkort beginnen met eitjes leggen, liefst op waterpest, sterrekroos of naaldkruid.
Hij plakt met zijn achterpootjes 2 of 3 eitjes tussen twee blaadjes in, die hij daarna samenvouwt, weet je dit niet, dan zal je ze ook nooit vinden!
Het is nu best koud voor ze. Ik denk dat ze zich goed verstopt hebben. Toen wij nog een vijver hadden zag je de kikkers ook altijd verdwijnen wanneer het koud werd. Als de zon dan scheen, zag je ze allemaal op een steen zitten zonnebaden.

Heb nog even geduld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je buurman heeft gelijk. De libelle larven en de geelgerande waterkever zijn grote rovers. Ze eten er een hele hoop is korte tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze gaan snel dood vanwege de tuin.