Is as goed voor de vruchtbaarheid van aarde/grond?

Bijvoorbeeld as uit je open haard of barbecue

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
12.6K

Het beste antwoord

Houtas bevat veel kalium (gemiddeld 6% - 10%, met uitschieters tot 40%, afhankelijk van de houtsoort), calcium (30% - 35%) en magnesium (5%). Het is dus een geconcentreerd goedje, waarbij bovendien geldt dat de mineralen in deze vorm goed oplosbaar zijn en (dus) snel door de planten worden opgenomen.

Stalmest bevat ook deze stoffen, maar in een mindere concentratie.

Met houtas is het mogelijk dat je een tè hoge concentratie mineralen in de grond krijgt. Dat is met stalmest haast onmogelijk. Houtas moet dus met terughoudendheid worden gestrooid. De maximale dosis van 15 kg per 100m2.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat is perfect voor de grond en planten, kijk maar eens wat er allemaal opkomt na een bos of heidebrand. As kun je altijd in je tuin strooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja wonderbaarlijk he?
je zou toch denken dat het niet zo was.
omdat het inmiddels niet meer is dan de allerlaatste resten van iets verbrands.
Maar toch is het wel zo, en vulkanische as al helemaal.
Je moet het ongeveer een beetje zien als mest.. Meestal denken wij ieuw bah maar voor je gras en je plantjes is t geweldig heerlijk vinden ze dat boordevol voeding en zo is t met as ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, asresten veroorzaken juist bodemverontreiniging! Je moet het in een gesloten zak bij het restafval weggooien (nadat je hebt gecontroleerd dat er geen gloeiende delen meer inzitten).
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het feit dat je 'as' vind bij de afvalscheidingswijzer, betekent toch niet dat het verontreinigend is?
zoals Leonie zegt: een klein beetje is ok,
persoonlijk vind ik het er niet fris uitzien, liever een zak mest eroverheen.

het is niet voor niets dat het niet in de groene container hoort.

let ook op dat het alleen hout-as is.
plastic, veel papier, enz zorgen bij verbranding voor ongezonde zooi, die je zeker niet in je tuin wilt.