Waarom gaan nachtvlinders naar licht toe?

Als je nachtvlinders gaat determineren kun je dat het beste doen met een laken en een sterke lamp, die je erop richt. De vlinders zijn dan gemakkelijk te vangen. Maar wat is de reden dat vlinders naar het licht toe komen?
Ga dan overdag vliegen!

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zie nu dat een jaar geleden eenzelfde vraag is gesteld.
Maar misschien is er nu meer duidelijkheid over.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Het beste antwoord

Nee het is nog steeds niet duidelijk waarom ze dit doen.

Waarom komen nachtvlinders naar licht?
Op deze vraag heeft men nog steeds geen antwoord gevonden. Er zijn wel twee theorieën:
Ze gebruiken de maan als orïentatiepunt. Ze houden tijdens hun vliegtraject steeds eenzelfde hoek aan t.o.v. de maan. Omdat deze zover weg staat resulteert dit in een rechte vlucht. Als een andere veel nabijere lichtbron verkeerdelijk wordt aanzien als de maan, resulteert dit in een spiraalvormige vlucht steeds dichter naar de lamp toe.

Een meer waarschijnlijke theorie is dat nachtvlinders door de complexe opbouw van hun ogen rond de lichtbron een zeer donkere zone zien en hierin proberen te vliegen. Maar afhankelijk van welk deel van de ogen belicht wordt zien ze deze zone steeds ergens anders, wat resulteert in een hectische vlucht naar het licht toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met dank aan SuzyQ

Dat komt omdat nachtvlinders uit instinct een lichtbron (bijvoorbeeld de maan) gebruiken om op koers te blijven. Doe je dat met de maan, die ver van je vandaan staat, dan werkt dat, hou je bijvoorbeeld de hele tijd de maan 30 graden rechts van je, dan vlieg je in een rechte lijn.

Doe je hetzelfde met een lichtbron die dichtbij je staat, dan werkt het niet. dan vlieg je om de lichtbron heen in een baan die steeds kleiner wordt, een spiraal dus met de lichtbron als midden. Tot je in aanraking komt met de lamp of kaarsvlam en verbrandt.