Momenteel heb ik erg mooie anjers in potten staan en wil deze overhouden tot volgend jaar. Kunnen ze ook gescheurd worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
10.2K

Het beste antwoord

Ja anjers kun je goed gebruiken om te scheuren.
Haal met de spitvork de pol uit de grond.
Trek kleinere delen voorzichtig uiteen en bewaar de jongste delen uit de buitenste rand van de pol.
Oudere pollen laten zich soms moeilijk delen.
Gebruik dan een spade of mes voor de eerste deling.
Na het oppotten of inplanten goed water geven.
Men kan ze ook stekken.
Het is goed mogelijk om met een mes stekken te nemen waaraan een stukje wortel zit.
In een pot met potgrond verder laten wortelen.
Na een maand kunnen ze weer ingeplant worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jazeker! Moeiteloos. Of stekken. Dat gaat ook prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je anjers wilt overhouden voor het volgend seizoen moet je allereerst de bloemen verwijderen. Vervolgens kun je de overblijvende takjes allemaal stekken.
Verwijder het onderste blad voor het grootste deel en steek de takjes met nog enkele blaadjes eraan in het natte zand of potgrond. Probeer dit wel te doen bijv. onder glas of plastic. Hou dit geheel enkele weken goed vochtig en 80 tot 90% van alle stekjes zullen wortel schieten en krijgen volgend jaar weer prachtige bloemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een beetje moeilijk te zeggen, er komen steeds meer nieuwe soorten bij, die allemaal kruisingen zijn met waarschijnlijk niet winterharde soorten.
De bekende tuinanjers die wel winterhard zijn, bloeien maar een keer en vormen daarna nieuw blad voor het volgend seisoen, deze nieuwe soorten zijn doorbloeiers, net zo als de kasanjers, denk niet dat je ze kan scheuren wat met tuinanjers juist wel heel goed gaat.
Stekken kan wel en dan in een kasje overwinteren.
Gewoon maar wat proberen, maar vergeet niet, als je ze in je kasje kan overwinteren, dan heb je nog steeds niet een mooie volop bloeiende plant in het voorjaar, hooguit een stekje.
En buiten overwinteren, geen idee.
Aan de plant te zien, niet mogelijk, maar wie weet.