Wat voor soort uien zijn Amsterdamse uien?

Ik bedoel die uit de kluiten gewassen gele zilveruien die je in potten in de winkel kunt kopen. Ik wil ze volgend jaar graag zelf gaan kweken voor eigen inmaak.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
5.7K

Het beste antwoord

Daar heb je het ras Stuttgarter Riesen voor nodig (koud bewaard plantgoed).
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus, dank je!

Andere antwoorden (3)

Een gewone ui, maar de ui wordt direct na de oogst ingelegd in zuur (azijn en specerijen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Amsterdamse ui is een lekkernij die, zeker in de Nederlandse provincie Noord-Holland, vaak wordt gegeten.

De Amsterdamse ui is een gewone ui die direct na de oogst wordt ingelegd in zuur (azijn en specerijen). Door het gebruik van de kruiden, met name saffraan, heeft de Amsterdamse ui, in tegenstelling tot de zilverui, een geel uiterlijk.

Deze oude traditie werd veelal in de Amsterdamse Jordaan, door Joden bedreven. Dit tafelzuur werd vaak aan de kar in de Amsterdamse buurten verkocht.

De traditie ontstond in de Jodenbuurt waar veel Joden in grote armoede leefden. Door het inleggen in zuur kon men de houdbaarheid van allerlei soorten groenten verlengen. Zo werden bv. behalve uien ook augurken, haringen en kool[bron?] in het zuur gelegd
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mjam! Ik kan me alleen niet voorstellen dat dit een gewone ui is (zie reactie bij Amadea). Want ik heb wel gewone uien gekweekt, maar de plantuien daarvan zijn ongeveer even groot als de Amsterdamse ui. En na de oogst zijn het echt heel forse uien, vele malen groter dan de Amsterdamse ui die je hier in potten ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Djimme, sorry...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zei "reactie bij Amadea', maar moest Djimme zijn ;-)
Zilveruien worden voor Amsterdamse uien gebruikt.

Amsterdamse uien zijn een typisch Hollandse lekkernij. De uien worden direct na de oogst in zuur (azijn en specerijen) ingelegd en krijgen de uien de karakteristieke gele kleur.
HAK Amsterdamse uitjes is verkrijgbaar in een 370ml pot.
Ingrediënten: Zilveruien, water, natuurazijn, suiker, zout, mosterdzaad, natuurlijke aroma's, antioxidant (natriummetabisulfiet), kleurstof (curcumine, riboflavine).