waarom bloeit de bonte hibiscus (buitenplant) nooit?

ik heb meerdere hibiscussen (hibisca?)
deze bloeien allemaal veel en goed. maar bij de bonte blijven ieder jaar zijn knoppen dicht. ze gaan niet open en blijven aan de takken zitten tot ze verdrogen. Andere mensen die ik ken hebben hetzelfde probleem. ik geef hem in het voorjaar nog eens extra mest, het hele jaar extra water, praat ertegen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.8K

Het beste antwoord

Ik heb gehoord en gelezen Hiervoor bestaat geen oplossing. De plant bloeit zo ( Hibiscus purpureus variegata ), hij zal enorm veel knoppen maken maar zal nooit bloeien zoals andere enkelbloemige hibiscusplanten, andere dubbelbloemige soorten zoals Ardens, speciosus, en admiral dewey, zullen dit wel doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat je een slechte plant hebt. De bonte hibucus hoort vaker rijkelijk te bloeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bontbladige planten hebben aanzienlijk minder bladgroen juist doordat het een bontbladige soort is en daardoor juist veel zwakker dan de normaal groene soorten.
Hibiscus is toch al gevoelig voor zwakkere groei, geef extra mest gedurende het groeiseisoen, geen gedoogde koemest, maar een krachtig soort organische mest zoals culterra, goed door de grond heen werken en voldoende water geven. kan dit probleem oplossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien staat hij niet op een goede plek. De plant heeft graag een beschutte plaats tegen een muur, met getemperd zonlicht en op een voedzame, goed doorlatende grond. Plant de hibiscus syriacus tegen een warme muur op het zuiden, waar flink wat morgenzon komt, en je zult worden beloond met een rijke bloei.
Amadea