Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe komt de oorworm aan zn naam?

hij kruipt toch niet in oren en het lijkt al helemaal niet op n worm.en het knijpt.je kan beter knijpworm zeggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha er heeft er een keer een in mijn oor "geknepen" hoor! Best pijnlijk! Maar geen zorgen, dat was omdat hij vanuit de tuin in mijn pet was gekropen voordat ik hem opzette.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Benaming vanwege bijgeloof

We beginnen met een geruststelling: oorwormen hebben het helemaal niet op jouw oren gemunt. Sterker nog, hun naam is afkomstig van het Europese bijgeloof dat deze insecten in de oren van slapende mensen kropen.



Ondanks hun angstaanjagende uiterlijk en reputatie zijn oorwormen niet rechtstreeks schadelijk voor mensen. Vaak zijn oorwormen zelfs nuttige beestjes, want het zijn echte aaseters van afgestorven materie en roofdieren van insectenlarven, slakkeneieren, bladluizen en andere plagen in de tuin. Al vormt het gedierte zelf ook wel een plaag, want oorwormen beschadigen bladeren, fruit, groenten en bloemen, vooral bij jonge planten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vroeger werden oorwormen gedroogd en vermalen als middel tegen doofheid. Later ontstond ten onrechte het volksgeloof dat oorwormen graag in je oor kruipen.

De link met het oor komt niet alleen terug in onze taal. Zo noemen de Engelsen een oorworm ‘earwig’, en Duitsers spreken van ‘Ohrwurm’.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding