Groeit de stamomvang van een boom ook tijdens de winter?

b.v ;een lindeboom

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.7K

Het beste antwoord

Dendrochronologie of jaarring(en)onderzoek is de wetenschapsdiscipline die zich bezighoudt met het dateren van houten voorwerpen of archeologische vondsten aan de hand van in de voorwerpen herkenbare groeiringen.

Bomen in een gematigd klimaat groeien maar een deel van het jaar: in de winter vindt geen groei plaats. Onder gunstige omstandigheden groeit de boom snel en zijn de cellen groot en wijd; wordt het weer slechter dan worden ook de cellen kleiner en de laag dichter. Als gevolg hiervan is op de doorsnee van een stam een lijnenpatroon van concentrische ringen zichtbaar. Dit maakt het mogelijk de bereikte leeftijd te bepalen van een omgezaagde boom, door het aantal ringen tussen de rand en het centrum te tellen.

Er is echter méér mogelijk. In droge en natte jaren, of in koude en warme, zullen bomen ringen van een verschillende breedte vormen. Bomen in hetzelfde gebied zijn aan dezelfde klimaatomstandigheden blootgesteld, met als gevolg dat aan bomen in dat gebied de sequenties van dikke en dunne jaarringen van boom tot boom vergelijkbaar zijn. Deze patronen kunnen worden vastgelegd door een doorsnee van het hout onder het microscoop te leggen en de breedte van iedere jaarring nauwkeurig op te meten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dendrochronologie.
Dit woord kende ik niet en met deze info van jou via Wikipedia ben ik totaal tevreden.
Dank aan jou en ook aan de anderen die me met goede antwoorden van dienst waren.

Andere antwoorden (4)

Ja, maar veel minder snel dan in de zomer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bomen groeien nauwelijks tot niet in de winter, dit geldt ook voor de stamomvang. Bij temperaturen beneden een bepaalde temperatuur staat de groei zelfs helemaal stil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de winter groet (de stamomvang van) een boom minder dan in de zomer. Dat is af te leiden aan de talloze jaarringen van een gevelde boom. Daar kan men veel aan aflezen. Ook hoe de seizoenen waren!

Toegevoegd na 1 minuut:
'groeit'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de winter is de boom in een soort van winterslaap, immers de boom heeft geen blad en de temperatuur is meestal beneden de groei grens van 10 graden.
Het blad van de bomen zorgt in combinatie met de sapstroom uit de wortels en daglicht, voor een groei.
En dat is er in de winter niet alle drie, dus geen groei.