Hoe bouwen vogel met takjes een nest?

Op internet lees ik veel over materialen etc.. Maar welke techniek gebruiken vogels om met takken een mooi rond nest te creëren?

13 jaar geleden
in: Wonen
2.4K

Het beste antwoord

Het ligt helemaal aan welke vogel het is.
Ik heb op dit moment broedende Turkse tortels in een boom: dat nest bestaat uit tientallen dorre takjes die in elkaar geprikt zijn. Zulke nesten waaien met stevige wind soms domweg uit de boom.
Maar ik heb ook een merelpaar dat in een struik aan het broeden is, dat een grote, stevige kom heeft gemaakt van takjes, sprietjes, aan de buitenkant dichtgemetseld met mossen en aan de binnenkant onder andere gestoffeerd met dotten kattenhaar (die ik altijd buiten neerleg in deze tijd). Zie hier voor een foto: http://tweedehelft.web-log.nl/photos/uncategorized/merelnest_2.jpg

Dus: een basis maken van stevige takken, en dan - voor de vogels die in een kom broeden ipv op zo'n schoteltje als de tortel - eventueel opvullen met soepeler takjes en de boel opvullen met grassen en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze vlechten de takjes met hun bek.
Strootjes en takjes laten zich makkelijk buigen, en zo ontstaat al snel een ronde vorm. Veel vogels bekleden de binnenkant van een nest met veertjes, mos of modder. De vogel draait rondjes in het nest en stampt zo deze bekleding vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt af van vogeltype

maar in het algemeen gebruiken ze grove taken en vullen dit op met kleine takjes en ander matriaal