hoe en met wat kan ik het beste mijn ramen wassen? we hebben namelijk hele grote ramen. alvast bedankt voor de reacties

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.7K

Antwoorden (11)

scheutje spiritus in warm water doen. Raam goed schoon (nat!) maken met een spons. Nazemen met een zeem of wonderdoekje en dan met een ramentrekker droog trekken. Evt. strepen en de randen droog vegen met een oude theedoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enkele tips om het wassen van de ramen aan te pakken.
Begin ten eerst door ruimte te creëren, dus alles wat in de weg staat weg te halen en een huishoudtrap te plaatsen. Ten tweede is het belangrijk dat je een schone spons en zeem hebt en een goede raamwisser. Er zijn mensen die nog altijd spiritus gebruiken bij het wassen van de ramen, maar dit laat op den duur een blauwe waas achter op het glaswerk dus dit is af te raden. Beter is het om gewoon een emmer schoon water te gebruiken en wanneer de ramen wat vet zijn een scheutje ammonia er in. Tevens zijn er mensen die zweren bij het gebruik van een emmer water met een gepelde ui er in, dit gaat streepvorming tegen.

Je begint met het afnemen van de ramen met een natte spons, daarna trek je met de raamwisser in een vloeiende beweging van links naar rechts en van boven naar beneden (spiraal vorm) de ramen droog. De kozijnen en het overige houtwerk droogt u door deze met de zeem af te nemen. De raamwisser kunt u ook afnemen met de zeem. Laat de ramen goed op drogen.

Tip: voor heldere ramen kun je ook een beetje vaatwasser glansmiddel aan het water toevoegen.

Mochten er onverhoopt strepen zijn ontstaan dan kunt u deze weg krijgen door er met een krant over heen te poetsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het glansmiddel van de vaatwasser doen wij ook altijd, geeft super mooi resultaat.
Alleen de amonia daar moet je mee opletten, dat maakt je verf schraal, je gebruikt het ook voordat je gaat scilderen, dus opletten hiermee.
Eerst water in de emmer en dan een scheutje afwasmiddel erbij (niet andersom, dan gaat het schuimen). Zo deden ze het bij het schoonmaakbedrijf waar ik eens werkte. Werkt prima!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eens van iemand de tip gekregen om alleen water te gebruiken. Dat werkt uitstekend. Ik kreeg toen ik dat ben gaan doen ineens vragen hoe ik mijn ramen zo mooi schoon en streeploos kreeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn oma pakt altijd een pan gloeiend heet water en smijt dat met de pollepel tegen de ramen aan. Ziet er raar uit, maar door de hitte krijg je in ieder geval geen strepen. Iedere zaterdag een rondje rond het huis...

Oja, alleen buiten doen, niet binnen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik een inwasser (soort bontje), maak dat nat en doe daar een paar druppels afwasmiddel op. Hiermee was ik eerst goed de ramen. Daarna met de trekker even snel het vuile sop eraf trekken. Dan met spons en schoon water nawassen, droogtrekken, met droog microvezeldoekje langs de randen en klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een emmer met lauw water giet een scheut azijn erbij, inzemen met spons daarna het water afstrijken vervolgens laten opdrogen met zeemvel.
En dan komt het belangrijkste opblikken met een stuk krant.

Successss.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het beste je ramen wassen met heet water in je emmer met daarna een opengesneden ui erin. Vervolgens je ramen afdrogen met een krant. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon schoon water dan zijn/blijven ze het allerhelderst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het tegenwoordig met een emmer met water en afwasmiddel en met een microvezeldoekje. Daarna droog ik het af met een theedoek, al rondjes draaiend. Werkt perfect!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord is in principe al gegeven. Het is echt ouderwets, je moet gewoon schoon water nemen en een halve gesneden ui erin doen. Ook wat de krant betreft: dit klopt, als je gaat "napoetsen"met een gewone krant zul je zien dat je ramen streeploos zijn. Maar met de ui in het water alleen, lukt het ook al.