in mijn tuin met bomen en struiken wemelt het van kleine zwarte torretjes met aan iedere kant 3 pootjes. op de rug zitten fel-oranje blokjes.

Voeg een afbeelding toe

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Het beste antwoord

Het is de larve van een lieveheersbeestje.
Hieronder zie je de verschillende stadia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
leuk, lieveheersbeestjes, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wauw, +1 Jurgen100
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt Jurgen, ben er blij mee. De torretjes mogen NU blijven leven. Je hebt me écht goed geholpen en mijn ongerustheid weggenomen dat het schadelijke beestjes zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieveheersbeestje vreten je bladluizen op.
Dus lekker laten zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He, hier is ook iemand die in zijn/haar vraag aangeeft last te hebben van bladluis, kunnen jullie mss ruilen met de beestjes!! hebben joun mijnelieveheerbeestjes wat te eten en hij van de luizenplaag af! ;-P
zondag
12 jaar geleden
Van de schadelijkheid van lieveheersbeestjes weet ik niks af maar wel dat ze SOMS niet zo lief zijn als ze eruit zien en kunnen bijten, Desalniettemin blijf ik dol op lieveheersbeestjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Misslukt. Hou je luizen maar daar, ben al blij dat IK ze niet heb. Maar een tip, spuit er zeepsop op dat helpt ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ninteddy; het veel kleurig aziatisch liveheersbeestje eet behalve bladluizen ook larven van kevers en andere lieveheersbeestjes, misschien bedoelde je dat? @Zondag; bijten kunnen ze inderdaad. Ik ben 1 keer gebeten en het deed echt pijn. Niemand geloofde me dat dit beestje met zo'n lief imago kan bijten. Ik ben blij dat jij het nu ook zegt, ik begon al echt aan mezelf te twijfelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank zij jou Jurgen heb ik nu véél lieveheersbeestjes en géén kevertjes meer. En...... de rozen zijn luisvrij.

Andere antwoorden (1)

Heel fijn dat je er zo veel hebt. De larve van het lieveheersbeestje is heel nuttig.
Ze eten ontzettend veel bladluizen.
Als ik zo kijk naar je foto dan is het een veelkleurige aziatisch lieveheersbeestje.