Op de tekening zie je onder nummer 5 het bovenwiel:
Het bovenwiel zit gemonteerd om de wiekenas en drijft de bonkelaar aan. Het bovenwiel heeft als enige doel de instrumenten in de molen aan te drijven. Rondom het bovenwiel zijn vijf houten blokken gemonteerd. Deze blokken noemen ze "De Vang". Hiermede kan men de molen stopzetten.
Het stoppen van de molen eist wel enige ervaring. In deze molen is het hout op hout. Dit kan soms gevaar opleveren als men te lang doorgaat met vangen. Je krijgt dan een dusdanige wrijving van het draaiende bovenwiel tegen de houten vangblokken dat er brand zou kunnen ontstaan. Te snel vangen mag ook niet want dan zou de wiekenas kunnen breken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door de wieken van de wind af te draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er geen wind is ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een windmolen is een graanmolen/korenmolen. Maar kan ook een poldermolen of iets dergelijks zijn.

Het stil zetten van een molen noemen we vangen. Het vangen (stil zetten van een molen) kan op verschillende manieren.Dat ligt aan het type vang( rem) dat er in de molen zit.

Maar waar het eigenlijk op neer komt is dat er aan de as waar de wieken aan vast zitten, een tandwiel zit (bovenwiel) en daar om heen zit een soort band. van hout of ijzer of iets dergelijks. En die zit in verbinding met een vangbalk. Waar gewicht op zit. Om de molen stil te zetten moet met de vangstok. die in verbinding staat met de vangbalk.

Als we de molen stil willen zetten laten we de vangbalk langzaam zakken. En door het gewicht wat daar op ligt word de band die om het bovenwiel heen zit er eigenlijk om heen getrokken. En op deze manier zetten we de molen stil.