Hoe krijg ik de crank (arm van de fiets-trapper) van de trap-as? Ik heb de bout al verwijderd maar ik kan hem er niet af krijgen. BVD

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
11.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de crankspie moer er natuurlijk wel helemaal uit getikt worden. je schrijft dat je alleen het boutje los heb gedraaid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik probeer de crank (arm van de fiets-trapper) er dus af te tikken maar dat lukt dus niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is een spie precies?

Antwoorden (3)

Met grof geweld ;-)
Een hamer is meestal voldoende.
Let even op welke trapper het is ; ze draaien in de tegengestelde richting van hoe je trapt, want anders zou je steeds je trapper losfietsen. Bij je linkertrapper moet je dus de andere kant opdraaien dan eigenlijk logisch zou zijn; alsof je hem vaster draait. Maar nogmaals : een beetje geweld is er vaak wel bij nodig, omdat je ze al fietsend HEEL strak hebt gedraaid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet wat er aan te draaien valt... je zou de crank toch gewoon erop en af moeten kunnen schuiven/ trekken? Ik heb al lopen beuken als een gek maar hij blijft moer vast zitten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er valt ook niks te draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het met 'n vierkante nok is en die kan heel vast zitten, ik heb het laatst uiteindelijk met 'n poelie trekker gedaan
ik denk dat het 'n trapas is met vierkante nok en die kan héél vast zitten.laatst heb ik het uiteindelijk gedaan met 'n poelie trekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
poelie trekker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is een poelie trekker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
speciaal gereedschap
als je de bout verwijderd heb zie je aan de buitenkant van je crank, waar het dopje zat ook schroefdraad. Dit zit er niet enkel voor het dopje, maar om een speciale trekker te plaatsen.

als je de bout in zo'n trekker aandraait trekt deze de crank los (deze zit op een taps toelopend vierkante as getrokken door de bout, dit zit enorm strak vast)

http://www.v-fiets.com/shop/Crankstel-Trekker-p-16264.html