lichtschakelaar aansluiten met twee zwarte draden en geen bruine?

De oude schakelaar van mijn plafond lamp maakte ineens sluiting dus ik wilde even snel een nieuwe schakelaar erop zetten. Helaas sta ik als beginnende klusser nu voor een raadsel. Ik heb het wel eerder gedaan en toen kwam er ook een bruine draad uit de muur (fase als ik het goed heb) maar nu zijn het alleen twee zwarte draden en ik heb geen idee hoe ik dit aan moet sluiten en of het wel klopt en niet gevaarlijk is. Er zit nu tijdelijk even een kroonsteentje op dus dat zit wel goed maar ik zou heel graag mijn lamp weer aan kunnen doen, aangezien het om de keuken gaat. Iemand enig idee of moet ik de verhuurder laten komen want ik heb geen idee of dit wel veilig is. Ik zal een foto van de nieuwe schakelaar erbij doen. Alvast super bedankt voor Hulp!

Toegevoegd na 6 minuten:
De nieuwe schakelaar zit nu tijdelijk even op het gat zodat de kids er geen interesse in hebben. Ik weet dat hij niet goed zit nu. Is alleen voor de foto en veiligheid

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
21.3K

Antwoorden (2)

Het kan geen kwaad het zo weer aan te sluiten immers was je oude schakelaar ook zo aangesloten. Of het goed is dat is een ander verhaal. Met een spanningzoeker moet je uitvogelen welk van de zwarte draden de spanning voerende is, want die moet volgens het schema op de (P) en de andere zwarte op één van de overigen twee aansluitingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er alleen 2 zwarte draden uit de muur komen op de plaats waar de schakelaar moet komen dan is er iets niet goed.
Niet echt gevaarlijk maar niet helemaal of helemaal niet volgens de regels.

Als je 2 zwarte draden hebt en je verbindt die met elkaar, gaat de lamp dan branden?
Dan is er sprake van dat een van de zwarte draden vanuit een centraaldoos verbonden is met de Fase (bruin) en als Fasedraad naar de schakelaar is geleid. Niet erg netjes. De elektricien die dat heeft aangelegd had waarschijnlijk tekort aan bruine draad.. of het was een voormalige hotelschakeling die nu als enkelvoudig dienst doet.

In dat geval... sluit de zwarte draden aan op de schakelaar: 1 op de L en 1 op een willekeurige andere klem. De schakelaar werkt dan gewoon, de lamp gaat aan en uit.
Kan verder geen kwaad.

Verbindt je de 2 zwarte draden met elkaar en de lamp gaat NIET branden?
Dan ontbreekt er inderdaad een draad en wel de bruine Fasedraad of een derde zwarte draad.
Maar dan zou je te maken hebben met een lamp die vanaf 2 plaatsen aan en uit geschakeld zou kunnen worden. (Hotelschakeling).
In dat geval moet er gezocht worden naar de ontbrekende draad (bruin of zwart) en ook een passende (Hotel-) schakelaar aangesloten worden.
Bij een Hotelschakelaar komt het wel precies aan waar de draden op worden aangesloten. Verkeerd aansluiten leidt ertoe dat de lamp helemaal niet brandt of niet vanaf een van de twee schakelaars aan of uit gezet kan worden.
Bij een hotelschakelaar is de markering van de aansluitklemmen meestal F (fase) en 2 x L (lamp).
Het verdiend aanbeveling om voor het vaststellen van de permanente zwarte fasedraad een spanningzoeker te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel! De vorige bewoner had een klus bedrijf maar ik vraag me af of hij wel goed bij zijn hoofd is (zolder verlichting is dubbel geschakeld, telefoon lijn komt op zolder binnen, wasbak in de keuken is niet gekit dus er zit vocht tussen het aanrecht en de wasbak hehehe dus ik vrees dat dit ook weer zo'n typische Edwin klus is geweest! Ik ga mijn vader even bellen voor zijn spanningsmeter, dan komen we er wel. Super tnxxxies
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ spanningsmeter is niet perse nodig. stroom eraf
1 draad op L
1 draad op A1 (of A2, net wat handig is)
stroom erop en testen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou de verhuurder van het probleem op de hoogte stellen. Hij is verantwoordelijk voor de installatie.