Wat kan ik doen tegen een vliegen plaag op mijn paprikaplant?

Ik heb mijn paprikaplant binnen laten groeien en nu de eerste paprika's beginnen te groeien is de plant plotseling bedekt met honderden kleine zwarte vliegjes (vermoedelijk fruitvliegjes). Wat kan ik hier het beste tegen doen?

Picture for question
8 jaar geleden
in: Wonen
31.4K

Antwoorden (1)

Wat eerst belangrijk is om na te gaan is of de kleine vliegjes wel echt fruitvliegjes zijn. De kans is namelijk heel erg groot dat die kleine vliegjes helemaal geen fruitvliegjes zijn, maar rouwvliegen. Deze rouwvliegen zijn namelijk ook zo klein. Om erachter te komen met wat voor soort vliegjes je te maken hebt, kan je kijken wat er gebeurt wanneer je de plant water geeft. Gaan de vliegjes bij het geven van water direct vliegen? Dan heb je waarschijnlijk last van rouwvliegen.

Tegen rouwvliegen kan je het volgende doen:
- Niet te vochtige grond (gat in bodem pot!)
- Plant apart zetten
- Laat de aarde een beetje uitdrogen en haal alle afgevallen blaadjes uit de pot.
- Koop nieuwe potgrond en inspecteer of hier geen vliegjes inzitten. Haal de geïnfecteerde plant uit de pot en haal zo veel mogelijk aarde van de wortels weg. Haal rotte stukjes wortel ook weg. Leg dan een beetje nieuwe potgrond in de bodem van de pot. Doe dan de plant weer terug in de pot en leg de rest van de aarde rondom de plant. Leg op het laatste nog een laagje gewone zand over de potgrond.

Als het wel fruitvliegjes zijn:
Heb je de plant water gegeven en de vliegjes blijven zitten, dan heb je waarschijnlijk toch fruitvliegjes in je plant. Om de fruitvliegjes te bestrijden, haal dan als eerste alle blaadjes, die van de plant afgevallen zijn, weg. Zet vervolgens een fruitvliegval naast de pot.
Een fruitvliegval kan je maken door in een glazen jampot een stukje fruit en wat wijn te doen. Dek de bovenkant af met plasticfolie. Gebruik een rubberen elastiek om de folie goed strak om de pot te krijgen. Er mogen geen openingen aan de zijkant van de folie komen. Prik dan minuscule gaatjes in de folie. Fruitvliegjes vliegen door de gaatjes naar het fruit en kunnen er niet meer uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
En uit dezelfde bron: Knoflook teentjes
Wat ook helpt om de fruitvliegjes weg te jagen is om wat kruidnagels en knoflooktenen bovenop de potgrond te leggen. Fruitvliegjes houden hier niet van en zullen elders hun geluk vinden. Zorg er natuurlijk wel voor dat de rest van je huis ook onaantrekkelijk is voor fruitvliegjes.
JulianJDel
8 jaar geleden
Het lijkt erop dat het rouwvliegjes zijn... Is er ook een makkelijkere manier om van de vliegjes af te komen (vliegenval) of moet de potgrond echt vervangen worden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan rouwvliegen bestrijden met 'aaltjes' (Steinernema feltiae) dit zijn microscopisch kleine aaltjes die samenwerken met een bacterie. Ze kruipen in de larve van de rouwvlieg en scheidt daar een bacterie af. De bacterie doodt de larve. Als alle larven dood zijn sterven ook de aaltjes. Dit is een milieuvriendelijke methode van bestrijding. Hier te bestellen: http://www.insectconsultancy.nl/ Ook vond ik deze oplossing: Een natuurvriendelijke manier om rouwvliegjes te bestrijden is een potje met Pinguicula (vetblad) of bijvoorbeeld Drosera capensis.
In een paar dagen tijd kunnen deze planten 10 tallen vliegjes vangen. (http://www.nov-orchidee.nl/bb/viewtopic.php?t=924) De grond laten uitdrogen en regenwormen toevoegen lijkt ook een oplossing: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=14&t=959 Maar verpotten lijkt toch de beste oplossing te zijn. Helaas.