bij slopen badkamer is de tussenmuur gescheurt. wie is verantwoordelijk voor het herstel van deze muur? de sloper of de eigenaar van de woning?

Tijdens de verbouwing van onze badkamer is de muur tussen badkamer en slaapkamer behoorlijk gaan scheuren.
De muur moet totaal vervangen worden.
Voor wie zijn deze onkosten?
De aannemer of de wooneigenaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is afhankelijk van de staat van de muur bij aanvang en de oorzaak van de scheur. Totale vervangen lijkt me trouwens sterk.
Als ie verder recht staat is het bijna altijd te maken. (inslijpen, paar stukken speciaal draadijzer erin en dichtsmeren) Maar dat is ook weer afhankelijk van de oorzaak. Dus eerst die achterhalen.
Aks bijvoorbeeld de balken waar de muur opstaan rot zijn, dan moeten die ook vervangen worden, anders gaat het met een nieuwe muur ook niet lang goed.
tinus1969
8 jaar geleden
Je huurt de woning?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als er bv. onder de muur (een verdieping lager) ooit een dragende muur stond en nu niet meer, dan heeft de muur boven vrij weinig nodig om te scheuren... Dan is ook niet de badkamer aannemer daarvoor verantwoordelijk... Het kan dus snel toch compliceert worden... Of als het een klein scheurtje is, met een beetje specie/poets zo weer worden weggewerkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun je een foto uploaden?

Antwoorden (1)

Was de klus uitbesteed tegen fixed price, dan is de aannemer verantwoordelijk. Als de klus uurtje/factuurtje is uitbesteed dan ligt de zaak gecompliceerder. Tijdens dergelijke werkzaamheden gaan altijd wel wat zaken fout, scheurtje in de muur, electriciteitsleiding door midden, etc etc. Bij een fixed price offerte heeft de aannemer dit soort risico's in de prijs af moeten dekken. Bij uurtje factuurtje geldt dit niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Anders wordt het als de scheur is veroorzaakt door flagrant onprofessioneel handelen. Maar dat zal lastig aantoonbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij badkamer is aangenomen, dat is uitgaande van normale omstandigheden.
Afhankelijk van de oorzaak kan dit meerwerk zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja Jacjd, de aannemer zal vast voorwaarden formuleren bij fixed price. Ik denk trouwens niet dat je snel een aannemer zult vinden die in een oud huis fixed price een badkamer aan wil leggen. Teveel risico's.
Bij nieuwbouw is dat wel heel goed mogelijk, maar dan is de situatie heel anders, ligging van leidingen is bekend, kwaliteit van vloer en muren is bekend, etc.