Waar kan ik asbest in en om het huis tegenkomen?
Tot 1990 werd asbest regelmatig toegepast in en om huizen, vaak in de vorm van asbesthoudend cement. Ook oude huishoudelijke apparaten, zoals strijkijzers, kunnen asbest bevatten. Kijk voor meer informatie op de Asbestwegwijzer.

A ls u uw woning of bijgebouw, dat gebouwd is voor 1994, gedeeltelijk of geheel wilt slopen moet u een asbestinventarisatie laten uitvoeren. Uit de inventarisatie blijkt waar zich eventueel asbesthoudende toepassingen bevinden. U mag deze toepassingen niet bewerken en als u deze wilt verwijderen moet u dat in de meeste gevallen door een gecertificeerd bedrijf laten doen.

Hoe kan ik asbest herkennen?
Asbestvezels zijn voor zover bekend in meer dan 3000 verschillende soorten producten toegepast. Asbest herkennen is niet altijd even gemakkelijk. Is uw woning gebouwd na 1994, dan is er geen asbesthoudend materiaal toegepast. Oudere woningen of bijgebouwen, zoals schuren, kunnen op diverse plaatsen asbesthoudend materiaal bevatten. Denk hierbij aan isolatie van verwarmingsbuizen, isolerend materiaal in de wanden, plafondplaten of golfplaten op het dak.
Aan de buitenkant van een product is meestal niet te zien of het product asbest bevat. Asbest is meestal te herkennen aan de vezelachtige structuur en heeft vaak een witte tot lichtgrijze kleur.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij geef je een antwoord op de vraag "vermoeden". De vraag stelt weten. Zover ik begrepen heb kan iets heel erg op asbest lijken en het niet zijn, en helemaal niet op asbest lijken en het toch zijn. Volgens mij vergeet je dit uit jouw link: Wilt u weten of en op welke plaatsen asbesthoudend materiaal is verwerkt in uw woning? Neem dan contact op met een gecertificeerd asbestinventarisatiebedrijf. U vindt deze bedrijven op www.ascert.nl
Door er een onderzoek/inventarisatie naar laten te doen.

https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=asbestonderzoek

Al het andere is een gok of aanname. Nou ja een huis gebouwd na een bepaald jaar zal wel een 99,99% kans geven op geen asbest aanwezig. Aan de andere kant is de kans bij huizen uit een bepaalde tijd met bepaalde elementen erin verwerkt zodanig verdacht dat al gezegd kan worden voor onderzoek dat er vast iets van asbest in zit.

Toegevoegd na 10 minuten:
Alleen aan de kleur van het ruwe asbest kan men zien tot welke soort het asbest behoort. Wanneer het materiaal verwerkt is, kan dat niet meer. Alleen laboratoriumanalyse kan dan nog uitsluitsel geven. De Russische stad Asbest is evenals de Canadese stad Asbestos (in de provincie Québec) vernoemd naar dit natuurlijke product c.q. de verzamelnaam voor deze mineralen.