Welke maatreelen kun je treffen om je tuin onaantrekkelijk te maken voor slakken?

Je kunt slakken vangen en doden maar kun je ook wat doen om te voorkomen dat ze jou tuin als aantrekkelijk plekje aanmerken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.6K

Het beste antwoord

Natural Pro ParasietDelete, een bestrijdingsmiddel op basis van knoflookextracten.
kun je gebruiken om slakken te bestrijden

Toegevoegd na 42 seconden:
Aangezien slakken van bier en melk houden kunt u ze hiermee in "slakkenvallen" lokken.
Slakken houden van een vochtige omgeving. Dus als u droge grondsoorten gebruikt, zoals grind, zaagsel of schelpen dan zullen ze minder snel de planten aantasten.
Slakken houden niet van bepaalde sterk geurende gewassen zoals thijn, knoflook en salie. Door deze kruiden te planten tussen de andere planten voorkomt slakkenoverlast.
De composthoop kan een slakkenparadijs zijn. Het gevaar is dat met de compost ook slakken(eieren) over de tuin worden verspreid. Voorkom dit door slakkenvallen te maken in de buurt van de composthoop.
Via de KNNV kunt u nog veel meer informatie vinden over slakken door in de rechterblak te op de slakken te klikken komt u op de speciale website over slakken uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor jullie medewerking.

Andere antwoorden (6)

Het schijnt dat de GGWT dol is op slakken.Ga er een stuk of 34 vangen en het leed is geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GGWT ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beestje die af en toe opduikt hier op goeie vraag omdat zijn levenswijze fascinerend is en blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mariejose, GGWT staat voor Geel Gerande Water Tor.
zout ipv zand tussen de kiesels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je tuin onaantrekkelijk maken voor slakken kan maar op 1 manier: verwijder al het lekkere bladgroen uit je tuin en vervang deze door planten die slakken niet lekker vinden zoals de laurierstruik, liguster en connifeer. Tussen al het groen laat je veel open zand liggen, daar houden ze niet van. Als laatste oplossing zou je de tuin kunnen bestraten.
Een slakonvriendelijke tuin lijkt mij geen gezellige tuin.
Slakkenbestrijding lijkt me dan toch een alternatief. De mogelijkheden daarvoor zijn in eerdere antwoorden al gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koffiedik strooien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overlast van slakken is op verschillende manieren te voorkomen of te bestrijden. Een opgeruimde tuin heeft weinig schuilplaatsen voor slakken en ook door planten te kiezen die voor planten die geen last hebben van slakkenvraat maakt u uw tuin onaantrekkelijk voor slakken. Kies bij aanhoudende overlast bij voorkeur voor biologische bestrijding of milieuvriendelijke slakkenkorrels. Pas op met bestrijdingsmiddelen: veel dieren eten slakken en sommige middelen doden niet alleen de slakken, maar ook de dieren die slakken eten.

Tips tegen slakken:
De composthoop trekt slakken aan. Zet er geen kwetsbare planten in de buurt.
Biologische bestrijding van slakken met aaltjes is milieuvriendelijk en effectief.
Maak uw tuin aantrekkelijk voor natuurlijke vijanden van slakken, zoals egels, vogels, padden en kikkers.

Lees meer nuttige informatie op deze site:

http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Slakken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je tuin zo natuurlijk mogelijk, zodat het ecosysteem herstelt, gelijk met de natuurlijke vijanden van de slakken.
Verwijder de planten die altijd door slakken gegeten worden.
Bedenk alle kale grond met een dikke laag gemalen boomschors.
Dat trekt veel vogels naar je tuin, die gek op slakken zijn.
Na enkele jaren zijn er nog amper slakken in je tuin.