wat is het verschil tussen godsdienstvrijheid en gewetensvrijheid?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
16.6K

Antwoorden (2)

Het verschil is dat godsdienstvrijheid een vrijheid welke godsdienst je aanhangt (of geen enkele). Je bent dan niet verplicht om één bepaalde godsdienst te volgen, alle godsdiensten mag je volgen. Je mag dan bijv. zowel Jood, christen (katholiek of protestant) of moslim etc. zijn. De betreffende rituelen en uitspraken zijn dan allemaal toegestaan.
Maar binnen die godsdiensten is er niet altijd even veel gewetensvrijheid. Niet je eigen geweten maar wat de godsdienst voorschrijft moet gedaan worden. De betreffende religieuze gemeenschappen kunnen dan hun eigen maatregelen nemen bij 'ongehoorzaamheid'. De Islam bijv. met zijn sharia kan daar nogal beperkend in zijn.

Bij gewetensvrijheid, mag je doen wat volgens jou eigen geweten goed is en gedaan moet worden of gelaten. Dat betreft dus eigenlijk een veel omvangrijkere vrijheid dan alleen godsdienstvrijheid. Want niet alleen jou keuze voor een godsdienst is vrij maar voor elke beslissing.
Overdreven gezegd zou je hier zelfs kunnen zeggen dat je iemand mag vermoorden omdat je geweten dat zo ingeeft. Maar uiteraard zal die gewetensvrijheid zich weer binnen de perken van de wet moeten afspelen. Dus zal dat moorden al snel daar buiten vallen.
En binnen godsdiensten heeft gewetensvrijheid ook (wel een zekere) waarde/plaats en is er binnen gewetensvrijheid veel ruimte voor godsdienst.

Ter overweging: Maar wat nu als een godsdienst, in een samenleving waarin alleen gewetensvrijheid is, mensen/gelovigen hun gewetensvrijheid gaan beperken. Mag dat dan.....?
7 jaar geleden
Gewetensvrijheid: de vrijheid om je eigen overtuiging te vormen, die uit te spreken en daar (binnen de wet) naar te handelen.

Godsdienstvrijheid: het recht hebben op buitenwettelijke privileges die alleen de aanhangers van die godsdienst hebben. Hierbij kun je denken aan het onnodig leed toebrengen aan dieren tijdens de slacht, het verminken van geslachtsdelen van jonge kinderen, of het buiten justitie houden van pedofilie.