wanneer is expressionistisch kunstwerk abstract?

en weet u ook wat de verschillende stromingen binnen het expressionisme zijn (en de verschillen)??

alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

een expressionistisch kunstwerk is abstract als je de vormen in het kunstwerk niet kan herkennen als een echt ''iets''. je kan het ook abstract maken door andere kleuren (vaak primaire) te kiezen dan de kleuren in werkelijkheid.

dit zijn een paar verschillende stromingen binnen het expressionisme:

Fauvisme

Postimpressionisme

Romantiek- schilderijen waarop de liefde te zien is :)

Oriëntalisme

Neo-plasticisme

ik hoop dat je er wat aan hebt !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wow alweer zo'n goed antwoord haha :P

Andere antwoorden (2)

Als in een schilderij de voorstelling geen rol speelt. De kleuren, vlakken en lijnen lijken niet meer op echte dingen maar ze spelen een zelfstandige rol. Je kijkt dus niet naar de voorstelling maar naar de vormen en kleuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
expressionisme is het uiten van je gevoel in een werk. dat kan zijn door middel van kleuren of symbolen. zo kan een rode man staan voor een boze man. zo word het gevoel duidelijk.

in een abstract werk is geen vorm bedoelt als vorm, je zet lijnen en kleuren op een bepaalde manier.

abstract is dus wel expressionistisch maar andersom niet.