Is dit een zelfportret?

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is gemaakt door ene Roy Lichtenstein. Een man dus.. Is het per defenitie dan geen zelfportret meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Roy Liechtenstein, kunstenaar uit de Pop art. Hij heeft heel veel van dit werk gemaakt: cartoonesk met zwarte lijnen. Hij inspireerde zich op reclames en cartoons (strips) in Amerika, als uiting van de consumptiemaatschappij. De striptekeningen vergrootte hij heel sterk uit, zodat de toenmalige druktechniek ook duidelijk werd. Dat zijn de stippen en de nulletjes. Dit is dus geen zelfportret, maar een vergroting van een striptekening, of deel van een sttriptekening.
Een andere Pop art kunstenaar was Andy Warhol. Die zette onder andere Marilyn Monroe en koningin Beatrix in uitvergroot raster en diverse keuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dat ligt eraan wie dit getekend heeft.Als dat deze mevrouw is dan zeg ik ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan of de maker van dit portret een blonde vrouw met volle lippen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is geschilderd door Lichtenberg en dat is een man

Toegevoegd na 17 minuten:
Roy Lichtenstein bedoelde ik

Toegevoegd na 20 minuten:
Je hebt gelijk. Wat je ook schildert, het kan altijd een zelfportret zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken geen Lichtenberg. Hoe weet je dat het een Lichtenberg is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad een Lichtenstein. Ik had zelf ook al even gekeken. Begon al te twijfelen.
+1 voor je antwoord
Als de maker zichzelf hiermee bedoelt/vastlegt dan kan het een zelfportret zijn. De kunststroming waarin het zelfportret gemaakt wordt is niet belangrijk. Zo zijn er realistische en abstracte zelfportretten.
Ik geloof dat deze afbeelding tot de stroming pop art behoort. Ook in deze stroming kan een zelfportret voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zijn eentjes en nulletjes, meer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien ziet hij zo zichzelf,dan is t wel een zelfportret
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer die Roy een travestiet is wel ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, Roy Lichtenstein heeft mijn vriendin getekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk van niet omdat het te veel op een srip lijkt maag alles kan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Dit is een van de pop art werken van Roy Lichtenstein en hij heeft veel van dit soort werk gemaakt.

Een zelfportret is een portret dat een kunstenaar van zichzelf maakt.

Om dit te bereiken wordt traditioneel voor een spiegel geposeerd, maar tegenwoordig, met het vervagen van de grenzen tussen de kunstdisciplines, kan dat bijvoorbeeld ook een filmcamera zijn.
Geschiedenis:
Het afbeelden van de kunstenaar wordt pas interessant op het moment dat de kunstenaar meer wordt dan een ambachtsman. Naarmate de waardering voor het kunstenaarschap toeneemt, neemt ook de status van de maker toe. Vandaar dat in de renaissance, waar deze ontwikkeling voor het eerst zichtbaar is, de eerste zelfportretten ontstaan.

Toegevoegd na 33 seconden:
http://www.kunstbus.nl/kunst/roy+lichtenstein.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de schilder denkt dat ie een zelfportret maakt is het dan ook een zelfportret. Want misschien wou Roy van Lichtenstein wel van geslacht veranderen. Wie weet. Er zijn ook zelfportretten waarvan de gezichten verminkt zijn wegens hun zelfbeeld. Ook dit zijn zelfportretten.