Ik ben zeer geïnteresseerd in Escher. Welke kunstenaars leefden er in zijn tijd, en lijken de werken van hem daarop?

Ik ben zeer geïnteresseerd in Escher en vroeg me af welke kunstenaars er in zijn tijd leefden en of de werken van hem daarop lijken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Maurits Cornelis Escher (Leeuwarden, 17 juni 1898 – Hilversum, 27 maart 1972) was een Nederlandse kunstenaar, die bekend is om zijn houtsneden, houtgravures en lithografieën, waarin hij vaak speelde met wiskundige principes.

In de tijd van Escher leefden er veel kunstenaars. Maar er waren er weinigen die hem echt beïnvloed hebben.

Eén van de weinige kunstenaars die Escher heeft beïnvloed was Samuel Jessurun de Mesquita, die hem lesgaf op de School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten te Haarlem. Van hem heeft Escher onder andere geleerd grafische technieken, zoals litho’s, toe te passen. Zijn invloed is vooral goed te zien aan Eschers hoekige manier van tekenen tijdens de ‘fase van de vingeroefeningen’. Escher werd vooral beïnvloed door zijn directe omgeving (de natuur, de architectuur) en de abstracte Moorse ornamentiek (regelmatige vlakvulling).
Escher zag een verwantschap tussen zijn werk en bijvoorbeeld het werk van Magritte en Dali. Net als hem hadden zij de mentaliteit om op een andere, vernieuwde, manier naar dingen te (laten) kijken. Van veel andere kunstenaars voelde hij zich vervreemd.