Wie kan mij vertellen welke kerk wordt afgebeeld op dit schilderij van Charles Eyck uit 1949?

Op het schilderij van Charles Eyck is een kerk afgebeeld waarbij een spoor loopt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Het is de Parochie/kerkgemeente: H. Pancratius
http://www.kerkgebouwen-in-limburg.nl/kerken/heerlen/pancratius

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.rijckheyt.nl/sjablonen/rijckheyt/pagina.asp?subsite=100&pagina=241
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Plus!
'k Heb ook gezocht, maar niet gevonden... :)
Edraket
9 jaar geleden
Nee, niet de Pancratius kerk
Deze heeft een vierkante toren op het schip.
Op het schilderrij ontbreekt deze toren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste JoanDArc,
Met alle respect, maar de parochiekerk H. Pancratius in Heerlen ziet er toch anders uit en tevens is de afstand tot het spoor, volgens Google maps, groter dan op het schilderij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@EddiRautek, als je de sites van de Bron leest dan lees je wat er allemaal na 1949 verbouwd is aan de kerk.
In het begin van de zestiger jaren is de kerk vergroot in verband met de nieuwbouw in het centrum van Heerlen. Men vermoedde niet dat er kort na de verbouwing een grote vermindering van het aantal kerkbezoekers zou gaan plaatsvinden.
De spoorlijn op het schilderij bestaat niet meer. Het is waarschijnlijk de Mijnspoorlijn. Het station vlak bij de steenkolenmijn Oranje Nassau 1 is in 1985 gesloopt.
http://www.heerlenvertelt.nl/2010/06/van-station-tot-maankwartier/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste JoanDArc,
Mijn dank en waardering voor uw uitzoekwerk en informatie.
Uit uw bron (http://www.heerlenvertelt.nl) lees ik dat het oude station in het centrum van Heerlen inderdaad in 1985 is gesloopt en er (op dezelfde plek?) een nieuw station is gebouwd. Als dat zo is dan is op het kaartje met de steenkolenmijnen O.N. 1, 3 en 4 (www.demijnstreek.net) met het vermelde 'Station Heerlen' het oude station aangegeven met de verbindingen richting bijvoorbeeld Sittard en Maastricht. In mijn aanname dat deze spoorlijn dus nog steeds bestaat zou er een brug moeten zijn, namelijk precies op de plek waar op het schilderij de trein overheen rijdt. Daarom mijn vraag, als u bekend bent met de stad Heerlen, of er zo een (stenen?) brug - of hoogteverschil - bestaat in de buurt van de parochiekerk H. Pancratius in Heerlen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Eddie,
Waarom zou er nog een viaduct moeten zijn in de buurt van de kerk?
1ste
Niets is meer zoals het in 1949 was. In de loop der jaren is veel tot de grond toe afgebroken.
De Mijn lijn is helemaal gesloopt na de sluiting op 31 december 1974 van de laatste Steenkolenmijn Oranje Nassau 1.
Volgens de oud mijnwerker en gids van het Nederlands Mijnmuseum Heerlen mocht niets meer aan de Mijnbouw herinneren, alles moest van zwart naar groen.
De brughoofden aan de Heerenweg zijn in 2013 gebruikt om een fietsbrug aan te leggen. Alle andere brughoofden en viaducten waren al totaal verdwenen.
2de
Al ver vóór 1940 werd Charles Eyck tijdens zijn Parijse tijd (1920 - 1938) tot de impressionisten gerekend. Hij schilderde niet zomaar wat, hij was een impressionistisch schilder die de sfeer belangrijker vond dan de werkelijkheid.
Op deze impressionistische weergave (1948) is duidelijk te herkennen dat het om de Philips fabrieken te Eindhoven gaat.
http://www.eindhoven-in-beeld.nl/picture/show/33574/Philips-herrezen-uit-de-as-door-charles-Eyck
Als je op “onweerswolken boven Sittard" klikt, kun je zien dat het wel degelijk om de markt van Sittard gaat, maar het is niet de werkelijkheid, die is tegengesteld.
http://www.limburgsmuseum.nl/eijsdenmookerhei/Artikelen/MarktSittard/
Zoals @Antonie ook al aangeeft in zijn reactie: Charles Eyck schilderde niet de werkelijkheid.
Hij was schilder, geen fotograaf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste JoanDArc, Wederom bedankt voor uw uitvoerige antwoord en aan de hand daarvan zal ik 'de kerk in het midden laten'. ;-)
Het is de Brigidakerk in Noorbeek.

http://www.plaatsengids.nl/bezienswaardigheid/noorbeek/st-brigidakerk
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Edraket,
Bedankt voor uw antwoord, maar volgens mij is in Noorbeek geen spoorlijn te vinden.
Antoni
9 jaar geleden
De schilder kan ook naar eigen inzicht een aantal landschapselementen hebben gecombineerd zodat er een, volgens hem, mooie voorstelling ontstond, EddieRautek. Weet je zeker dat het schilderij is getekend naar een werkelijk bestaande situatie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Antoni, Het zou inderdaad mogelijk kunnen zijn dat de afbeelding op het schilderij niet de realiteit weergeeft. Of de bekende schilder Charles Eyck, in die periode, dit ook af en toe heeft gedaan is mij onbekend. Volgens Wikipedia schilderde hij aanvankelijk expressionistisch, maar dit hoeft mijns inziens niet te betekenen dat hij de werkelijkheid niet weergaf. Hij schilderde een bestaande situatie, maar dan enkel anders. Misschien is er een lezer die hier commentaar op kan geven en met name iemand die iets meer weet over het oeuvre van Charles Eyck. Met andere woorden, wat was zijn schilderstijl (in 1949) in relatie tot de onderwerpen die hij vastlegde? Kan het zijn dat hij destijds gewoon maar een kerk heeft geschilderd of schilderde hij zijn landschappen louter realistisch? Het antwoord op deze vraag maakt mijn zoektocht naar de afgebeelde kerk op het schilderij wellicht overbodig.