Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is terpentine schadelijk voor een schilderij?

Ik wi namelijk mijn vernis iets verdunnen met terpentine, maar ik ben wel bang dat mijn schilderij erdoor beschadigd raakt, kunnen kleuren zo afgeven door de terpentine gebruik bv?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zal wel gaan als je de verf maar eerst goed laat drogen en anders kijk eens op dit forum:
http://www.schilderenenzo.nl/forum/viewforum.php?f=5&sid=5e9af9eba0226aa885ba17204b4d38bd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Terpentine is geen schildersmedium. Dus je moet het gewoon niet gebruiken. Schadelijk.Bewandel de juiste paden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Normaal gesproken is de vernis voor een olieverfschilderij voldoende dun om te gebruiken.
Maar als het al wat ouder is, kunnen oplosstoffen er uit verdwijnen en kan de vernis stroperig worden.
Terpentine is een oplosmiddel, dus dan wat toevoegen is prima.
Is echter je vernis in goede staat, dan niet verdunnen, dan wordt het te schraal en wordt dan minder van kwaliteit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hangt van de vernis af. Vernis op waterbasis is met water te verdunnen. Let ook op dat terpentine en terpentijn verschillende producten zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding