"Welke boeken zijn er in "leesbare taal" over relativiteitstheorie?

Ik ben nu een boek over de geschiedenis van de filosofie aan het lezen; "De wereld van Sofie".
Dit leest prima, is geschreven in "menselijke" taal en als verhaal, geen droge kost.

Nou vroeg ik me af of er boeken zijn over Einsteins relativiteitstheorie die ook leesbaar zijn (zoals De wereld van Sofie) voor de doorsnee mens en niet zo'n droge hap.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Persoonlijk houdt ik van de auteur John Gribbin. Hij legt in duidelijke taal moeilijke natuurkundige verschijnselen uit. Helaas heeft hij specifiek voor de relativiteitstheorie maar dat dat zit meer verweven in zijn boeken over het heelal. Echte aanraders als je op een leuke manier wat meer over natuurkunde wilt weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Niks relatief" van Vincent Icke.
Deze auteur laat zien dat er ook een heldere uitleg mogelijk is om de materie beter te begrijpen. Hij is astrofysicus, hoogleraar en schrijver van o.a. De eekhoornformule. In tien hoofdstukken wordt aan de hand van begrijpelijke hedendaagse voorbeelden de klassieke mechanica, lichtsnelheid, en via de ontdekking van de relatieve tijd, Einsteins theorie uitgelegd. Achterin het boek wordt in aparte hoofdstukken het wiskundige bewijs van deze materie getoond. De bijzonder logische kijk van de auteur maakt dat de theoretische uitleg aantrekkelijk en goed te begrijpen is voor iedereen met interesse.
Amadea
11 jaar geleden
Ik zou gaan voor einstein's eigen werk bedoeld voor het grote publiek. Het leeuwendeel gaat over de speciale relativiteitstheorie en is goed te begrijpen.