Mag je ''godverdomme'' in een verhaal zetten want mensen ook gaan lezen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Amadea
10 jaar geleden
Wéét jij wat je dan feitelijk schrijft? Bedenk dat er ook andere manieren zijn om duidelijk te maken dat iemand iets heel erg vindt....
Ritsuka
10 jaar geleden
50 shades of grey mag ook, wat daar allemaal in schijnt te staan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet wat het betekent... En ik hou van vurig taalgebruik. Ik ga niet slap iets beschrijven want dat past er niet in... Schelden en vloeken bestaat nu eenmaal...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat mag.
Als je niet in god gelooft, geloof je ook niet in vloeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Scherp opgemerkt momo! Je kunt best weten wat je schrijft maar wat zegt dat als je niet gelooft?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Bij de bibliotheek in Veenendaal werden woorden als "jemig" doorgestreept uit de boeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al het bovenstaande is waar,
maar waarom jezelf verlagen
in een geschreven g.v.d.
Als je wilt ààn-geven dat iemand
akuut boos is of wordt zijn er ook
wel àndere woorden te vinden,
terwijl iedereen tòch begrijpt,
dat dèze afkorting wordt bedoeld.
In mijn ogen ben je dan nog een betere
schrijver ook !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gebruik van dergelijke worden is godslastering. Dit kun je voor jezelf en voor anderen beter niet doen om niet onnodig te kwetsen. Het is een gebrek aan woorden om dergelijke vloeken te gebruiken, dus denk even goed na en gebruik een ander mooi woord. Hierdoor zal het verhaal veel mooier worden en niet zo platvloers. Veel succes met je verhaal!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het helemaal met Barrow eens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En ik zou nooit vragen om me te verdoemen want dat doe je met deze vloek.

Antwoorden (3)

ja, tuurlijk mag dat. hou er wel rekening mee, dat sommige mensen zich er aan kunnen storen. echter als je ziet welk taalgebruik er tegenwoordig op straat wordt gebezigd, dan valt deze vloek nog heel erg mee.
10 jaar geleden
Sheperdman : Je mag ALLES wat je wilt in je verhaal zetten, in Nederland is er vrijheid van meningsuiting.

Maar :
Iemand ergens van beschuldigen kan leiden tot een aanklacht van smaad.
Bevolkingsgroepen beledigen of anderszins beschrijven kan op bedreigingen en zelfs geweld uitlopen.
En met hardop vloeken of geschreven in boekvorm kun je andere mensen kwetsen in hun geloof.

Als je daar allemaal rekening mee houdt, kun je voor je zelf afwegen of het de moeite waard is om te schrijven wat je van plan was.

Succes!

Toegevoegd na 12 uur:
Twee voorbeelden van bedreigingen op
lektuur
"De duivelsverzen" [The Satanic Verses - 1988 - Salman Rushdie, in 1989 werd een "fatwa" uitgesproken van de Iraanse moslimgeestelijke Khomeini, resultaat: vogelvrij verklaard en vervolgd door islamieten. Rushdie moest 10 jaar onderduiken! Dat kon in Groot-Brittannië, Tenminste één bomaanslag tegen zijn leven mislukte voortijdig] en
lektuur/film
"Submission" [2004 - Ayaan Hirsi Ali samen met regisseur Theo van Gogh, die in 2004 vermoord werd door extremistische moslims, op zijn lichaam liet de moordenaar een brief achter aan Hirsi Ali, waarin zij met de dood bedreigd werd].

Toegevoegd na 12 uur:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ayaan_Hirsi_Ali
http://nl.wikipedia.org/wiki/Salman_Rushdie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sheperdma, het mag altijd natuurlijk, dat bepaal jij uiteindelijk zelf.
En als mensen er niet van gediend zijn bepalen zij zelf dat ze het niet willen lezen.

Je zegt dat je van vurig taalgebruik houdt.
Daar is op zich niets tegen, alleen is het mogelijk goed om in gedachten te houden dat het geschreven woord sterker overkomt dan het gesproken woord.
Vaak ook omdat het meermaals gelezen wordt.
Dus geschreven verdomme zou in wezen even sterk overkomen als gesproken gvd.

Daarbij hangt het ervan af welke groep je wilt bereiken met het geschrevenen.
Als je het op prijs zou stellen dat een kerkelijk georiënteerde groep mensen datgene leest wat je hebt geschreven zou ik het vloeken niet aanraden want het overgrote deel zal het niet lezen.
Als het je niets uitmaakt wie het wel of niet leest kan je vloeken zoveel je wilt.

Het is ook maar net wat je aan de wereld wilt bijdragen.... ;-)