Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe komt het dat boeken die in andere landen gedrukt zijn, anders ruiken?

duitse boeken ruiken anders dan amerikaanse boeken, boeken uit India ruiken weer anders dan nederlandse boeken, sommige boeken van de ene uitgeverij in nederland ruiken anders dan van andere uitgeverijen in nederland, hoe kan dit?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De geur van een (nieuw) boek wordt vooral bepaald door de gebruikte papiersoort en de inkt. Maar...papier is redelijk poreus, en kan dus in theorie ook wel een geur uit de omgeving opnemen.

Waar er verschillen zijn in het productieproces, zul je dat dus zeker kunnen ruiken - al is een dergelijk dramatisch verschil me tussen Engelse, Nederlandse, Duitse en Amerikaanse boeken nog nooit opgevallen. Wel tussen oude en nieuwe boeken ;-)

Misschien heb je een heel scherpe neus voor kleine geurnuances.
Kun je aan een boek ook ruiken waar het specifiek vandaan komt ?

(Ik heb hier een Duits en een Nederlands nieuw boek (nog niet geopende bladzijden) naast elkaar even ' besnuffeld' op het zelfde soort papier, maar ik ruik eerlijk gezegd geen verschil.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding