Wat wordt er bedoelt met 'gemene jaartelling' in de Grijze Jager boeken?

Ik moet een boekbespreking houden en ik wil het erg graag weten. Gokken mag ook!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Gemene betekent 'gewone' . Het zal dus de jaartelling zijn die in het boek als ' de gewone' wordt beschouwd. Wellicht speelt het in een wereld waar verschillende volkeren / groepen verschillende jaartellingen gebruiken ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet helemaal duidelijk welke volkeren welke jaartallen gebruiken maar in ieder geval gedankt voor je snelle en goede antwoord!
'Gemene jaartelling' is een vertaling van het Engelse 'common era'. Deze 'common era' komt overeen met onze gewone jaartelling, dus 2014 'gemene jaartelling' is hetzelfde als ons huidige jaar 2014.

Steeds meer mensen gaan over naar Common Era (CE). De reden is dat 2014 officieel eigenlijk "2014 AD" heet (AD van Anno Domini, ofwel: het jaar des Heren), of "2014 na Christus". Zowel AD als "na Christus" verwijzen naar één bepaalde geloofsrichting, en daarmee is die notatie van de jaartelling feitelijk discriminerend jegens andere geloofsrichtingen.

Maar toch is de christelijke jaartelling de meestgebruikte in de wereld. Dat ligt natuurlijk niet aan het geloof, maar aan de succesvolle expansiedrift van die landen waarin een vorm van het christelijk geloof overheerste. Zo verspreidden de christenen hun eigen jaartelling over de wereld.

Om gewoon de meestgebruikte jaartelling te kunnen gebruiken maar elke (discriminerende) verwijzing naar het christelijke geloof uit te bannen, is de Common Era bedacht. In het Nederlands wordt dat dus 'gemene jaartelling' genoemd, waarbij 'gemeen' de betekenis 'gewoon' of 'gebruikelijk' heeft.

Toegevoegd na 5 minuten:

Ik heb even verder gezocht. In het Nederlands wordt de 'common era' vaker vertaald met 'gangbare jaartelling'. 'Gemene jaartelling' is eigelijk een ouderwetse manier (ouderwets woordgebruik) voor 'gangbare jaartelling'.

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hee...wat een mooi verhaal ; dat wist ik niet eens. Ik ga nu per onmiddellijk over op CE in plaats van AD. Prachtige uitvinding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plusje van mij, zeer waardevol antwoord!