Wat is het verschil tussen een motto en een naschrift?

Afgelopen week had ik een Nederlands tentamen over twee literaire boeken. Nu was er een vraag over de donkere kamer van damokles over het motto van dit boek. Het probleem is alleen dat dit boek helemaal geen motto heeft. Het heeft wel een naschrift. Mijn vraag is daarom wat het verschil is tussen een motto en een naschrift, want ik denk dat mijn leraar het naschrift bedoelde. Maar er is toch een duidelijk een verschil tussen een motto en een naschrift. Namelijk een motto staat voor het verhaal en een naschrift erachter. Ik zou alleen heel graag willen weten wat voor verschillen er nog meer zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Een motto is een wijsheid die je door wilt geven, en die verborgen zit in de inhoud van de erop volgende tekst.
Een naschrift is een P.S. , waarin je nog even iets meededeelt als extra informatie.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus, mijn leraar kan niet van mij verlangen dat als hij om een motto vraagt ik begrijp dat hij het naschrift bedoeld?
Amadea
9 jaar geleden
Nee, dat is dan een fout van die docent. Maar weet je wel zeker dat hij een naschrift bedoelde? Ook als het niet voorin een boek genoteerd staat kan het wel degelijk een motto hebben. Maar dat moet je dan zelf vinden door het boek te lezen.
Erna55
9 jaar geleden
" het probleem is dat dit boek geen motto heeft " . Ik denk dat je het boek niet gelezen hebt. De donkere kamer van Damocles is een boek dat in de hogere klassen van de middelbare school gelezen wordt.
Op dat niveau mag je verwachten dat een student wel eerder te maken heeft gehad met zaken als motto, leidraad, etc.
Het zal niet de eerste keer zijn dat er vragen over een boek gesteld zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna55 Het probleem is dat er een vraag was op het tentamen over iets dat het boek helemaal niet heeft. Ik vind het een beetje kort door de bocht om meteen te concluderen dat ik het boek niet heb gelezen.. Ik zit op vwo en ze mogen verwachten dat een student daar dan eerder mee te maken heeft gehad, maar niet dat je weet wanneer ze vragen om een motto, je met het naschrift aan moet komen. Mijn vraag was ook niet wat een motto is, maar of er verschillen zijn tussen het motto en het naschrift.
Want als er niet veel verschillen tussen zijn, zou mijn docent wel eens het naschrift als een motto hebben gezien. @Amadea Dat weet ik dus niet, hij vroeg om het motto en hoe deze is verband stond met thema en verhaal. Ik weet zeker dat de tekst die achterin het boek staat een naschrift is, want dat staat erbij. Maar ik dacht dat hij het naschrift er wel eens mee kon bedoelen, omdat ik na mijn tentamen op internet had gezocht en zag dat boekverslagen het naschrift soms wel als motto zagen.
Amadea
9 jaar geleden
Het citaat van Ludwig Wittgenstein is later (in de tiende druk) als naschrift aan de roman toegevoegd. Hermans verbeterde zijn werk regelmatig. Het citaat benadrukt dat het zoeken naar Dorbeck als een taalfilosofische kwestie gezien kan worden. In de taal is Dorbeck er immers, ook al wordt hij niet gevonden.
http://oud.lezenvoordelijst.nl/documents/ex_hermans_docent.pdf
http://dbnl.org/tekst/jans037over01_01/jans037over01_01.pdf Volgens mij kan je niet stellen dat die later toegevoegde tekst het motto van de roman is.